Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر رشته‌ی تحصیلی دانشجومعلّمان در مقطع دبیرستان بر راهبردهای تدریس دروس آزمایشگاهی مانند علوم

نویسنده مسئول:

(18 صفحه - از 81 تا 98)

چکیده:

تجربیات یادگیری در دوران تحصیل دانشجومعلّمان می‌تواند بر درک آن ها  از طبیعت علوم و روش‌های آموزش آن و همچنین نظرات ناشی از آن در فرایند یاددهی- یادگیری موثر باشد. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیرگذاری دوره آموزشی مقطع متوسطه بر دانشجو معلّمان ترم اول آموزش ابتدایی از لحاظ راهبرد نهفته در ذهن آن‌ها در فرایند یاددهی– یادگیری درس علوم مقطع ابتدایی است. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل دانشجو معلّمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان مازندران از سه رشته تحصیلی مختلف است. نمونه‌ی آماری با جامعه‌ی آماری در این روش برابر است. داده های  مورد نیاز  بر اساس چک لیست آزمون "یک معلّم علوم را نقاشی کن" جمع آوری شده و آنالیز واریانس جهت پیدا کردن ارتباط معنی‌دار بین نوع دیپلم دانشجو معلّمان و راهبرد یاددهی آن‌ها انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که راهبرد غالب در بین دانشجویان ترم اول بر اساس تجربیات آن‌ها در گروه ریاضی فیزیک و علوم انسانی روش مفهومی و در گروه علوم تجربی انتقالی می‌باشد. همچنین، اختلاف معنی داری بین نوع رشته تحصیلی دانشجو معلّمان در راهبرد اولیه آن‌ها در امر یاددهی علوم وجود نداشت و دانشجو معلّمان نگرش تقریبا یکسانی در برپا کردن کلاس علوم از خود نشان دادند.

The previous learning experiences of student teachers can affect their understanding of science nature and its teaching methods, and its feedback is effective in the teaching-learning process. The purpose of this study is to investigate the effect of high school education in terms of the student teachers’ strategy in the teaching –learning process in science education. The statistical population (statistical sample) of the study consisted of student teachers of primary education in Farhangian University of Mazandaran. These student teachers have different diploma in high school. The data was collected based on the "draw a Teacher of Science" checklist and Analysis of variance was conducted to find a meaningful relationship between the type of student teacher’s diplomas and their teaching strategy. The results showed that the student teachers with mathematics and humanities diplomas adopted the conceptual method and those with empirical science choice transitional method. There was no significant difference between the student teacher’s primary strategy in teaching science and their diplomas and they showed a nearly identical attitude toward setting up their science class.

کلیدواژه ها:

مقطع ابتدایی ، دانشجو معلم ، راهبرد تدریس ، معلم علوم ، فرایند یاددهی- یادگیری

Science teacher ، teaching learning process ، elementary school ، student teacher ، teaching strategy


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.