چکیده:
کارآفرینی و ایجاد روحیه ی مولد بودن در نسل جوان، مورد تأکید همه نظامهای تعلیم و تربیت از جمله کشور ماست. از این رو آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، موظف است اقدامات لازم را در مسیر آموزش کارآفرینی انجام دهد که در نتیجهی آن کمک شایانی به صنعت و اقتصاد کشور و همین طور برآورده کردن نیازهای علمی صنایع خواهد کرد. مدرسه به عنوان محل اتصال جامعه و نظام آموزشی این بار را به دوش می کشد، بنابراین ایجاد محیطی مولد در کلاس درس و افزایش روحیه ی کارآفرینی در دانش آموزان از وظایف مدرسه و معلم است. پژوهش پیش رو روشی را برای تدریس مفاهیم علوم پایه بیان نموده که در آن خلاقیت دانش آموزان مورد توجه قرار می گیرد. بدین منظور روش ایبسه (آموزش علوم به روش کاوشگری) در دبیرستان سلام برای آموزش مبحث هوا و گازها اجرا شد و نتایج آن تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش این فعالیت نشان داد که می توان با استفاده از روش آموزشی ایبسه علاوه بر آموزش مفاهیم تخصصی، مفاهیمی چون تمدن، فناوری و خلاقیت را نیز که در راستای کمک به توسعه کارآفرینی است به فراگیران آموزش داد.
Entrepreneurship and the creating the spirit of production in the new generation have always been emphasized by the educational systems including Iran’s. Hence, education (office) as the main pillar of the educational system of the country is required to take the necessary steps in the direction of entrepreneurship training, which as a result will contribute to the country's industry and economy, as well as meet the scientific needs of the industry. The school takes this burden as the connecting point of the community and the educational system. Therefore, creating a productive environment in the classroom and increasing the entrepreneurial spirit in students is one of the tasks of the school and teachers. This research presents a method for teaching basic sciences in which the creativity of students is taken into consideration, so that the method (IBSE) (Inquiry based science education) was performed in the field of air and gases in "Salaam" high school and its results has been analyzed and studied. It was found from this activity that in addition to teaching specialized chemistry concepts, other concepts such as civilization, technology and creativity which help to develop entrepreneurship could be teach using IBSE method.
خلاصه ماشینی:
ir تاثير روش تدريس به روش ايبسه در آموزش شيمي و کمک به تقويت روحيه کارآفريني اميرحسين ٥بايحي ١ ، مهدي عبداللهي٢ ١و٢ گروه ©يم~، دانشگاه فرهنگيان ، تهران ، ايران چکيده کارآفريني و ايجاد روحيه ي مولد بودن در نسل جوان ، مورد تأکيد همه نظام هاي تعليم و تربيت از جمله کشور ماست .
با اندکي مطالعه در اسناد بالا دستي آموزش و پرورش از جمله سند تحول بنيادين در مييابيم که مسأله ي کارآفريني مورد توجه ويژه قرار گرفته است ؛ به طوري که در ميان ارزش هاي بيان شده ، روحيه ي کارآفريني و کسب شايستگيهاي عام حرفه اي، مهارتي و هنري و زمينه ساز کار مولد به چشم ميخورد (سند تحول بنيادين ، ١٣٩٠،ص ١٨) از سوي ديگر مقام معظم رهبري در مناسبت هاي مختلف به اهميت اين موضوع يعني مسأله ي کارآفريني اشاره کرده اند.
معلمي که قصد دارد روحيه ي کارآفريني را در دانش آموزانش پرورش دهد، اين موضوع را به صورت تئوري و فرمول شده به آنها آموزش نميدهد بلکه با روش هاي تدريس خاص و الگوهاي رفتاري متفاوتي با ديگر معلمان اين کار را انجام ميدهد.
بنابراين تبيين و ايجاد روش تدريسي که در راستاي تقويت روحيه ي کنجکاوي که مبناي کار آفريني است بر ما روشن ميگردد تا در قالب آن دانش آموزان بتوانند به راحتي و در آزادي سؤالات خود را مطرح کنند که ميتوان چنين قالبي را در روش تدريس کاوش محور مشاهده نمود.
براي آشنايي بيشتر مراحل اين روش در زير آورده شده است : ١) طرح سوال : ابتدا با توجه به موضوعي که مد نظر داريم ، بايد مسأله اي را طراحي کنيم و از دانش آموزان بپرسيم .