چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تأثیر الگوی مدیریتآموزش به سبک رهبریتحولی توسط دبیران زیستشناسی بر مسئولیتپذیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزاندختر سال اول دبیرستانهای منطقه5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی93-1392 در درس زیست شناسی بود. اهمیت و ضرورت ایجاد ظرفیتهای لازم برای افزایش مسئولیتپذیری دانشآموزان در مهمترین سند راهبردی ملی آموزش و پرورش کشور یعنی سندتحول (1390) باعبارت "برای دانشآموزان میبایستمسئولیتپذیریهمهجانبه،مشارکت اجتماعیو داشتنروحیهجمعیرا گسترشدهیم" مورد تأکید قرار گرفته است. در این میان یکی از عوامل مؤثر، کلاس درس است که الگوی تدریس معلم آن، مورد توجه این تحقیق قرار گرفتهاست. در این پژوهش از روش پژوهش آزمایشی و از نوع نیمهتجربی با اهداف کاربردی و نیز از طرح تحقیقی شبهآزمایشی چهار گروهی سلومون، استفاده شد و از مدارس غیردولتی منطقه 5 اموزش و پرورش شهر تهران دو مدرسه و 88 دانشآموز به روش تصادفى انتخاب و به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترلبه طور متجانس تقسیم شدند. در ابتدا پیشآزمون با دو متغیر وابسته پیشرفتتحصیلی و مسئولیتپذیری از یکی از گروههای کنترل ویکی از گروههای آزمایش گرفتهشد.دو گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل الگو و دو گروه کنترل به شیوه سنتی مورد آموزش قرارگرفتند. در پایان از هر چهارگروه پسآزمون دو متغیر وابسته گرفته شد. اندازۀ اثر از طریق تحلیل میانگین و واریانس دو طرفهو نیز تحلیل کوواریانسبررسی گردید. اندازه اثر برای پیشرفتتحصیلی 08/1 و برای مسئولیتپذیری 86/0 به دست آمد. اندازۀ اثر بیش از 8/0 نشانگر اندازۀ اثر بسیار بالا و معنادار به لحاظ آماری است. یعنی استفاده از الگوی مدیریت آموزش مذکور به سبک رهبری تحولی در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان موجب تفاوت بارز در پیشرفتدرسی و مسئولیتپذیری دانشآموزان گروه آزمایش گردید.
Increasing responsibility in students is the most important national strategic plan in educational system; sanad tahavol (1390) with the statement of “The overall responsibility, community involvement and should be expanded” has been emphasized. One of the effective factors is the classroom properties which teaching standards have been assessed in this paper. Early assessments show that management of direct measures for responsibility teaching has been embedded in its procedures indirectly. The purpose of this study is to create a practical plan to expand and enhance continuous responsibility using teacher’s capacity in classroom. As a result the researcher has assessed teaching standards management in responsibility and academic progress of first high school grade of female students in district 5 of Tehran. Figures show the influence of direct teaching in academic progress and responsibility of students. Our method is empirical and semi experimental with practical prospective. First the related theoretical foundations have been assessed which helped us implement educational standards management with transformational leadership style in the form of educational package in biology lessons of first grade high school students. Quasi of Solomon has been used in this study and88 available samples in private schools of district 5 of Tehran have been chosen, then they were randomly divided in to four homogenous groups of test and control. First one group of test and control did a pretest of dependent variables on responsibility and academic progress, and then the independent variable was tested on the two test groups and the two control groups were traditionally tested. At the end all groups underwent a post-test of dependent variable. Results were assessed using two way ANOVA test. Covariance analysis has been applied on the control and test group who underwent a pretest. Academic progress and responsibility show 1.08 and 0.86 improvement respectively. Results show a considerable difference in Academic progress and responsibility of test and control groups and an increased learning and responsibility have been observed in the proposed standards of educational management teaching.
خلاصه ماشینی:
الف) ماموریت مداری 1- تدوین ماموریت مشترک : معلم ماموریتی مشترک را برای همه دانشآموزان تعریف و توجه آنها را به این موارد جلب میکند: استفادهی بهینه از انرژی و منابع فردی در کلاس، جهت تدریس از شناختهها به سمت ناشناختهها، کمک به افزایش شناخت خود و دیگران، توضیح کامل روش آموزشی جدید، پاسخ به این نیازکه چه چیزی قرار است تولید شود، ایجاد تصویر روشن از آینده پیش روی ما در جهان، اطمینان به خلق محیطی که در آن فرصت یادگیری امکان پذیر است، امیدواری به اهداف دست یافتنی، صحبت خوشبینانه و مطمئن معلم در به دست یافتن اهداف.
( جدول 5) جدول شماره 5 آزمونT مستقل در دادههای گروههای آزمایش و کنترل در متغیر مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آزمون فرضیه اول نشان داد که اجرای الگوی مدیریت آموزش با سبک رهبری تحولی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار است.
As a result the researcher has assessed teaching standards management in responsibility and academic progress of first high school grade of female students in district 5 of Tehran.
First the related theoretical foundations have been assessed which helped us implement educational standards management with transformational leadership style in the form of educational package in biology lessons of first grade high school students.