Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نگرش دانش‌آموزان دبیرستانی نسبت به علم بیوتکنولوژی ( مطالعه موردی دانش‌آموزان منطقه 9 آموزش و پرورش شهر مشهد)

نویسنده:

نویسنده مسئول:

(12 صفحه - از 1 تا 12)

چکیده:

هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی میزان آگاهی دانش آموزان پانزده تا هجده سال در ارتباط با علم بیوتکنولوژی(زیست فناوری) می باشد. بیوتکنولوژی به طور کلی شامل مجموعه‌ای از فناوری ها است که از ارگانیسم های زنده یا بیولوژیکی همچون گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم ها به منظور تولید محصولات جدید استفاده می شود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر آموزش و پرورش منطقه 9 شهر مشهد است که از میان آنان 63 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته با شاخص هایی در مورد شناخت بیوتکنولوژی و کاربردهای آن تنظیم شد. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر کارشناسان و ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه ها توسط جامعه آماری تکمیل شد. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان درک نسبی به شناخت علم بیوتکنولوژی دارند اما در ارتباط با کاربرد این علم، درک بالاتری نشان دادند. با توجه به نتایج حاصل، آموزش مفاهیم اولیه و پایه این علم، برای کسب اطلاعات و درک دانش آموزان نسبت به این علم لازم می باشد.

The purpose of this study was to investigate the knowledge of 15- to 18-year-old students about biotechnology science. Biotechnology generally consists of a set of technologies that are derived from living or biological organisms of plants, animals, microorganisms, or specific compounds that are used to produce new products.The statistical population of this study includes high school students of boys and girls of education in the 9th district of Mashhad, from which 63 students were randomly selected. Data collection tools were developed by researcher-made questionnaires with indicators on the knowledge of biotechnology and its applications. The results of this study showed that students have a relative understanding of biotechnology but students have a higher understanding of biotechnology.According to the results, teaching the basic concepts of this science is necessary to obtain information and students' understanding of this science.

کلیدواژه ها:

دانش آموزان دبیرستان ، دانش بیوتکنولوژی ، کاربرد های بیوتکنولوژی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.