چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش به شیوهی درس پژوهی معلمان بر افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی بوده است. نمونه آماری این پژوهش 128 دانش آموز دختر محصل در پایه هشتم دوره متوسطه اول است که به صورت تمام شماری انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (آموزش با روش درس پژوهی) و کنترل (آموزش با روش سنتی) تقسیم شدند. برای نیل به این هدف، ابزار پژوهشی شامل آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی توسط مدرسان و اساتید علوم تربیتی و متخصصین صاحب نظر زیست شناسی مورد تایید قرارگرفت و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه گردید و به صورت پس آزمون بر روی دو گروه دانش آموزان اجرا گردید. دراین تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر فعالیت درس پژوهی معلمان باعث افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی می شود.
The aim of the present study was to investigate the effect of teaching by lesson study method of teachers on increasing students' grades in biology topics of experimental sciences. The statistical sample of this study is 128 female students in the eighth grade of school who were divided into two groups of experiments (teaching by lesson study method) and control (teaching by traditional method). To achieve this goal, a research tool including a researcher's academic achievement test has been developed. The validity of the academic achievement test was confirmed by teachers and professors of educational sciences and experts in biology. And its reliability was calculated based on Cronbach's alpha and was performed as posttest on two groups of students. In this study, descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data using SPSS software. The results showed that teaching by lesson study of teachers increase students' grades in the biology topics of the experimental science course.
خلاصه ماشینی:
تاثیر آموزش زیست شناسی به روش درس پژوهی معلمان بر افزایش نمرات دانش آموزان(مطالعه موردی دانش آموزان متوسطه 1 شهر تهران) پریسا کردیان 1 ، *زهرا زارع 2 ، پرویز انصاری راد 3 تاریخ دریافت: 24/01/99 تاریخ پذیرش: 6/02/99 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش به شیوهی درس پژوهي معلمان بر افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زيست شناسي درس علوم تجربي بوده است.
نمونه آماري اين پژوهش 128 دانش آموز دختر محصل در پايه هشتم دوره متوسطه اول است كه به صورت تمام شماری انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش (آموزش با روش درس پژوهي) و كنترل (آموزش با روش سنتي) تقسيم شدند.
به دنبال روش های تدریس فعال، معلمان ژاپني از فرآيندي در تدريس خود، بهره مي برند كه موجب بهبود پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان و توسعه ي حرفه اي خود و در نتيجه تحول در فرآيند ياددهي _ يادگيري ميشود.
• پس از پايان كلاس معلمان گروه در جلسه مشتركي گرد هم آمدند تا آنچه را كه مشاهده كردند مورد تجزيه و تحليل قراردهند در اين مرحله طرح درس و برنامه ي تهيه شده و نحوه ي اجرای آن در ارتباط با يكديگر ارزيابي و جوانب مختلف بررسي شد.
The results showed that teaching by lesson study of teachers increase students' grades in the biology topics of the experimental science course.
Keywords: Lesson Study, Active Teaching Method, Biology Education.