Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه استادان و دانشجویان رشته‌های آموزش زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی پیرامون ویژگی‌های استاد برتر در دانشگاه فرهنگیان:یک مطالعه کیفی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

(18 صفحه - از 13 تا 30)

چکیده:

هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل ویژگی‌های استاد برتر رشته‌های آموزش علوم پایه (زیست شناسی، فیزیک و شیمی) دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجویان و اساتید رشته‌های علوم پایه، می‌باشد. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن تحلیل محتوا است. جامعه‌ی پژوهش را دانشجویان و اساتید علوم پایه در پردیس باهنر اصفهان تشکیل می دهد. برای دریافت دیدگاه‌ دانشجویان و اساتید، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد ویژهبیست و شش نفر از اساتید و دانشجویان رشته‌های آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان برای مصاحبه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل محتوای مضمونی و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شدند. داده‌ها پس از مفهوم پردازی در طبقات عمده کدگذاری شدند. نتایج حاصل از داده‌ها حاکی از آن است که استاد برتر در دانشگاه فرهنگیان دارای سه جایگاه اساسی شامل تربیت علمی، تربیت رفتاری و تربیت حرفه‌ای است. تربیت حرفه‌ای اشاره به ویژگی‌های متمایزاستاد دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد.

The main goal of this research is to analyze the characteristics of the superior professor of science education Farhangian University from the perspective of students and professors of science education disciplines (Biology, Physics and Chemistry Education). Research approach is qualitative and its strategy is content analysis. The research community consists of students and professors of basic sciences in Bahonar campus of Isfahan. In order to get the views of students and professors, using a purposive sampling method of special types, twenty six professors and students of science education courses from Farhangian University were selected for interview. Data were collected using semi-structured interviews. Data analysis was performed based on the content analysis of the thematic and during the three stages of open, axial and selective coding. The data was coded after the conceptualization in the major classes. The results of the data suggest that the superior professor at Farhangian University has three basic positions: academic education, behavioral education and professional education. Professional education refers to the distinctive features of Farhangian Univesity lecturers compared to other universities.

کلیدواژه ها:

دانشگاه فرهنگیان ، آموزش زیست شناسی ، استاد برتر


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.