چکیده:
هدف از این پژوهش معرفی و مرور یک روش تدریس نوین بر اساس فناوری در آموزش درس زیست شناسی است. فناوری اطلاعات امکان ایجاد نوآوری در ابزار تدریس، یاددهی و یادگیری زیست شناسی را چه در داخل و چه در خارج از کلاس فراهم کرده است. "واقعیت افزوده" فناوری است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی بصورت متن یا تصویر برروی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت یا عینک مجهز درحال نمایش است نشان داده می شود. با این تکنولوژی دانش آموزان قادر خواهند بود که اشکال زیست شناسی را بصورت سه بعدی مشاهده کنند و ساختار و اجزای آن ها را بهتر درک کنند و یا حتی بتوانند آن را لمس کنند و در مورد آن به صورت گروهی کنکاش کنند. روش پژوهش در این مقاله مروری بوده و نویسندگان با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد و تجربیات شخصی عوامل بالقوهی واقعیت افزوده در آموزش زیست شناسی را بررسی می کنند و نیز به معرفی برنامه های ساخته شده در این باره می پردازند. دانشآموزان نسل آینده دانشمندان جوان و باهوش هستند و از جهات بسیاری ما به آنها وابسته هستیم تا با نوآوری های بزرگ و تازه به حل چالش های پیش روی ما کمک کنند، بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بست و با روش های نوآورانه و خلاقانه مفاهیم را به آنان آموزش داد، واقعیت افزوده می تواند یکی از این شیوه های خلاقانه در آموزش زیست شناسی باشد.
The purpose of this study is to introduce and review a new teaching method based on technology in biology teaching. Information technology make innovation possible in teaching and learning biology means whether in the class or out of it. Augmented Reality is a technology that show 3D pictures or information as text or pictures over the live pictures representing by phone or tablet camera or equipped glasses. With these technology students can observe biological forms in 3D and understand their structure and components better Or even be able to touch it and discuss it in groups.The research methodology is reviewed in this article, and the author by scrutinizing numerous articles and personal experiences of potential factors of Augmented Reality in biology education It also introduces programs built on it.Students is the next generation of young bright scientists and in many ways, we all rely on them for coming up with new, great innovations to help us solve all these challenges ahead of us.So we must do our utmost to teach them concepts in innovative and creative ways, augmented reality can be one of these creative ways of teaching.
خلاصه ماشینی:
دانشآموزان نسل آینده دانشمندان جوان و باهوش هستند و از جهات بسیاری ما به آنها وابسته هستیم تا با نوآوری های بزرگ و تازه به حل چالش های پیش روی ما کمک کنند، بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بست و با روش های نوآورانه و خلاقانه مفاهیم را به آنان آموزش داد، واقعیت افزوده می تواند یکی از این شیوه های خلاقانه در آموزش زیست شناسی باشد.
روش تحقیق Augmented Reality (AR) روش پژوهش در این مقاله مروری بوده است و به روش متن پژوهی انجام گرفت؛ با مرور منابعی که از پایگاه های داده ای معتبر چون Science direct، Elsevier، Google Scholar بدست آمد و تلاش شد پژوهش های انجام گرفته در این باره شناسایی شود تا ضمن آگاهی رسانی بیشتر بر لزوم آموزش، کاربرد صحیح آن نیز به عنوان یکی از مباحث اصلی در ترویج فناوری های اطلاعاتی تاکید شود.
دانلوی و همکاران در مصاحبه های خود دریافتند که معلمان احساس کردند که دانش آموزانی که به عنوان مبتلایان اختلال کم توجهی 1 و همچنین دانش آموزان نا امید شناخته شده بودند 100٪ در فرایند یادگیری در طی شبیه سازی AR حضور موفق داشتند (Dunleavy, Dede & Mitchell, 2009) یادگیری ترکیبی تکنولوژی مورد استفاده در AR لازم نیست که منحصر به تجربه AR باشد.
تکنولوژی واقعیت افزوده هیجان و سرگرمی را به فعالیت های یادگیری اضافه می کند؛ در نتیجه انگیزه دانش آموزان برای یادگیری به ویژه در درس زیست شناسی که نیازمند تصاویر سه بعدی و سفر به درون موجود زنده است افزایش می یابد.