چکیده:
کج فهمی به ساختار دانشی اطلاق میشود که در بافتهای گوناگون فعّال میشود و در مقابل تغییر مقاوم است. به عبارت دیگر هر نوع ایراد علمی در ساختار دانشی فرد را کج فهمی مینامند. کج فهمی به تصوّرات قبلی، افکار و باورهای غیرعلمی، و مفاهیم درهم اشاره میکند و حالتی را نشان میدهد که در آن عقاید دانش آموزان با تفسیر علمی مدرن کاملاً مغایر است. امروزه کج فهمی دانشآموزان در دروس مختلف، تهدیدی مهمّ در فرایند کلی یاددهی- یادگیری در سطح مدرسه یا دانشگاه است. کج فهمیها طیفی گسترده از مفاهیم علمی را در بر میگیرد .کج فهمیها نه تنها در شیمی، بلکه در سایر رشتهها در همهی سطوح مسبّب مشکلات عمده مربّیان علوم، محقّقان علمی، معلّمان و دانشآموزان هستند. بنابر این نه تنها پی بردن به کج فهمی دانشآموزان از مفاهیم شیمی، امری حیاتی است، بلکه تغییر دیدگاه آنها چالش اصلی معلّمان نیز هست. بر همین اساس در مقالهی حاضر به بررسی مروری کج فهمیهای رایج دانش آموزان در مورد مفهوم پیوندهای شیمیایی پرداخته شده و به برخی از عوامل مؤثّر در ایجاد این نوع کج فهمیها و دسته بندی دلایل موجود اشاره شده و برخی راهکارها و پیشنهادهایی راجع به حلّ این معضل ارائه شده است.
Misconception refer to the knowledge structure that is activated in a wide variety of contexts and is resistant to change. In other words, any kind of scientific objection in the knowledge structure is called misconception. Misconception refer to previous ideas, unscientific thoughts and beliefs, and confusing concepts and it shows a situation in which students' opinions are completely at odds with modern scientific interpretation. Students' misconception in different courses is now a major threat in general teaching-learning process at school or college level. Students' misconception, not only in chemistry, but in other fields at all levels, constitute a major problem of concern to the science educators, researchers, teachers, and students. Therefore, it is not only vital to discover students' misconception of the concepts of chemistry, but also to change their perspective is a major challenge for teachers. Accordingly, the present paper reviews the students' common misconceptions of chemical bonds and points out some of the factors influencing the creation of this type of misunderstanding and offers some suggestions for solving this problem.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس در مقاله ي حاضر به بررسي مروري کج فهمي هاي رايج دانش آموزان در مورد مفهوم پيوندهاي شيميايي پرداخته شده و به برخي از عوامل مؤثر در ايجاد اين نوع کج فهميها و دسته بندي دلايل موجود اشاره شده و برخي راهکارها و پيشنهادهايي راجع به حل اين معضل ارائه شده است .
طبق پژوهش محققان دانشگاه زنجان (حقي ، ١٣٩٥)، کج فهمي هاي دانش آموزان در اثر آموزش نامناسب ، يا ناکافي مفاهيم يون ، پيوند يوني و ساختار ترکيبات يوني است .
٣) کج فهمي هاي ادراکي : اين مورد هنگامي ايجاد مي شود که دانش آموزان اطلاعات علمي را به گونه اي آموخته باشند که حتي اگر اين اطلاعات با تصورات قبلي و عقايد غير علمي آنها در تضاد باشد، به تفسير و علت يابي تضاد به وجود آمده ، نمي پردازند و براي رهايي از آشفتگي خود، مدل هايي ضعيف ارائه مي کنند.
حال سؤال اين است که اگر ما، بينقص تدريس کنيم ، چرا دانش آموزان ما دچار کج فهمي هستند؟ برخي از دلايلي مشخص را که براي آشفتگي و کج فهمي دانش آموزان بيان مي کنند، به صورت زير است : ١) تکامل عقايد دانش آموزان هميشه به سرعت ارائه مفهوم در اغلب کتاب هاي درسي و بسياري از واحدهاي آموزشي طراحي شده از طرف معلم پيش نمي رود (مانند فرآيند تبخير آب و شکستن پيوندهاي بين مولکولي، تبديل مايع به بخار نيازمند روند آموزش نظري و عملي است ).