چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد انجام شد. در این پژوهش از روش کیفی داده بنیاد و با رویکرد سیستماتیک منسوب به اشتراوس و کوربین و منطق پارادایمی استفاده شد. حوزۀ این پژوهش شامل همۀ متون و گزارشهای موجود به سازمان ملل در مورد کشورهایی از قبیل مالزی، قطر، عربستان و چین برای درخواست بررسی و راهاندازی دانشگاه در سطح جهانی بوده است. نمونهگیری از روش نظری و با توجه به نوع کدگذاری صورت گرفت. تحلیل دادهها بر مبنای سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها با 137 مفهوم در 46 مقوله فرعی و 19 مقولۀ اصلی دستهبندی شد. درنهایت نظریۀ اولیه الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی برای آموزش عالی ایران بهصورت الگوی مفهومی و خط سیر داستان تدوین شد.
The purpose of this study was to design an executive model of the world class university curriculum in Iranian higher education based on Grounded Theory. In this study a qualitative method with a systematic approach to Strauss and Corbin and paradigmatic logic was used. The scope of this research includes all available texts and reports to the United Nations from Malaysia, Qatar, Saudi Arabia and China to launch a world-class university. Theoretical sampling was done according to the type of coding. Data analysis was performed based on three stages of open coding, axial coding and selective coding. The findings were categorized with 137 concepts into 46 subcategories and 19 main categories. Finally, the basic theory of the world-class university curriculum model for higher education in Iran was formulated as a conceptual model and story line.
خلاصه ماشینی:
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد انجام شد.
واژههای کلیدی: دانشگاه کلاس جهانی، نظریه داده بنیاد، برنامه درسی، مدل پارادایمی، خط سیر داستان Designing a World Class University Curriculum Implementation Model in Iranian Higher Education Based on Grounded Theory Nozhatozaman Moshfeghi, Mahammadali nadi 1 PhD Student in Educational Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
Abstract The purpose of this study was to design an executive model of the world class university curriculum in Iranian higher education based on Grounded Theory.
Finally, the basic theory of the world-class university curriculum model for higher education in Iran was formulated as a conceptual model and story line.
روش پژوهش در این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد و به کمک منابع ثانویه الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران طراحی گردید.
بهاینترتیب مدل اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد به شکل زیر طراحی گردید.
الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد بحث و نتیجهگیری یافتههای پژوهش با تکنیک نمودار و نوشتن خط سیر داستان یکپارچهسازی شد.
در تدوین الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی اهداف دانشگاه، هیئتعلمی، آموزش مکمل، محتوا سازی در شبکه جهانی و شاخصهای عملکردی ازجمله شرایط علی این پدیده است.