Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی الگوی اثربخش کیفیت آموزش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب ایران (با روش ترکیبی)

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (17 صفحه - از 91 تا 107)

چکیده:

هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی اثربخش کیفیت آموزش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است. حوزه پژوهش در مرحلۀ اول تحقیق (رویکرد کیفی) 24 نفر از خبرگان حوزه آموزش بودند که به‌صورت هدفمند و با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحلۀ دوم (رویکرد کمی)، اساتید و کارشناسان آموزش دانشگاه‌ آزاد اسلامی شمال غرب ایران بودند که بر اساس جدول گرجسی و مورگان 196 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه‌ با استفاده از روایی محتوا تأیید و میزان پایایی نیز توسط آلفای کرونباخ 89/. محاسبه و تأیید شد. داده‌های تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری به روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبة سوم به کمک نرم‌افزارهای آماری SPSS و PLS، تحلیل شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش کیفی در 3 بعد اصلی (عوامل مربوط به دانشجو، استاد و محیط)، 6 مؤلفه و 42 شاخص دسته‌بندی شدند. در مرحلة کمی نیز عوامل مربوط به استاد با ضریب تأثیر 90/0 اثرگذارترین مؤلفه‌ها را دارد و بعد از آن، عوامل مربوط به محیط با ضریب تأثیر 84/0 و عوامل مربوط به دانشجو با ضریب تأثیر 79/0 در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

The purpose of this study was to design and explain the effective model of education quality in units of Islamic Azad University. The research population in the first stage (qualitative approach) was 24 educational experts who were selected using purposive sampling method. In the second stage (quantitative approach), the teachers and experts of Islamic Azad University of Northwest Iran were selected by random sampling according to Grigs and Morgan table 196 people were selected by random sampling method. Validity of the questionnaire was confirmed by content validity Cronbach's alpha reliability was 0.89. The research data were analyzed using Structural Equation Modeling by third-order confirmatory factor analysis with SPSS and PLS statistical software. The qualitative findings of the study indicated that the conceptual model fitted well and in the quantitative stage also the factors related to the master have the most effective factor of 0.90. And after that, environmental factors with a factor of 0.84 and student factors with a factor of 0.79 were ranked next.

کلیدواژه ها:

آموزش عالی ، کیفیت آموزش ، شمال غرب ایران ، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

Northwest Iran ، Higher education ، education ، Islamic Azad University ، quality


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.