چکیده:
بشر امروزی برای رویارویی موثر با چالشهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی نیازمند تربیتی است که بتواند با شناخت تواناییهای افراد و هدایت آنها در جهت توسعه کامل استعداد خود زمینههای توسعه پایدار را فراهم نماید. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مهمترین خطمشی در نظام آموزشوپرورش کشور ماست که در راستای سند چشمانداز ۱۴۰۴ برای تحقق ایرانی توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بینالملل حرکت میکند. از سویی مدرسه به عنوان کانون تربیت و محیط یادگیری رسمی در سند تحول بنیادین مورد توجه جدی است.مدرسه به عنوان نهادی اجتماعی باید دانشآموزان را با چکیده سرمایه فرهنگی آشنا سازد، به طوری که بتوانند این میراث فرهنگی را بشناسند، در آن سهیم شوند و به سهم خود آن را گسترش دهند. ازاین رو مطالعه حاضر که صرفا یک مطالعه توصیفی تحلیلی- استنباطی است، با استفاده از منابع موجود (سایتها، مجلات، کتابها و...) باهدف بررسی نقش عوامل تاثیرگذار بر مدرسه در سند تحول بنیادین در افق چشمانداز انجام شد. پژوهش حاضر به این نکته تاکید دارد که پیاده سازی و توجه متمرکز درست بر عوامل تاثیرگذار بر مدرسه زمینه تحول را ایجاد خواهد نمود.
خلاصه ماشینی:
نقش عوامل تأثیرگذار بر مدرسه در سند تحول بنیادین در افق چشمانداز حمید فرهادی1* ، سعید شهابی پشتهئی2 1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران 2 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران چکیده بشر امروزی برای رویارویی مؤثر با چالشهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی نیازمند تربیتی است که بتواند با شناخت تواناییهای افراد و هدایت آنها در جهت توسعه کامل استعداد خود زمینههای توسعه پایدار را فراهم نماید.
این برنامه با الهام از ارزشهای منبعث از آموزههای قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهلبیت علیهمالسلام و اسناد بالادستی، شامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، سند چشمانداز بیستساله، نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای کلی تحول نظام آموزشی تهیه و تدوینشده است و با مبانی نظری سند ملی آموزشوپرورش (شامل فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی عمومی و رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران) سازگار و مستند به مضامین مندرج در آنها میباشد]4[.
این نگاه و باور، الزاماتی را برای متصدیان و مجریان به وجود آورد که بهاختصار به برخی از آنها اشاره میشود: پایبندی کامل به معارف انسانساز اسلام و مکتب تشییع التزام به آرمانهای انقلاب اسلامی، دیدگاههای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هماهنگی و همسویی با اسناد بالادستی ازجمله قانون اساسی و سند چشمانداز بیستساله کشور رعایت اصول و معیارهای علمی و تدوین مدل مفهومی بومی پژوهش محوری و انجام مطالعات بنیادی و استفاده از آخرین یافته علمی و پژوهشی آیندهنگری و بهرهمندی از یافتههای دانش آیندهپژوهی استفاده حداکثری از مشارکت معلمان، مدیران و صاحبنظران حوزه و دانشگاه واقعیتگرایی و توجه به اقتضائات و شرایط بومی و منطقهای و نیز الزامهای مدیریتی و اجرایی بهرهگیری آگاهانه از تجارب بشری با توجه به فرهنگ خودی و الزامات فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی رعایت تقسیمکار ملی و توجه به فرصتها و تهدیدهای بیرونی مهندسی همزمان و کوتاه کردن زمان تولید و تدوین سند بسط اندیشه تحولخواهی و تولید سند]1[.