چکیده:
هدف پژوهش، ارزیابی تاثیر برنامه آموزش مهات های ارتباطی به معلم بر فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان بود. روش پژوهشی، نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون بود. برای انتخاب نمونه، از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی منطقه یک شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، دو کلاس پایه ششم انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی یک کلاس (۳۳ نفر) به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر (۳۳ نفر) به عنوان گروه کنترل گمارده شدند. ابتدا بر روی هر دو گروه پرسشنامه فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو و ناتانن (پیش آزمون) اجرا شد، سپس برای معلم گروه آزمایش برنامه آموزش مهات های ارتباطی طی چهار جلسه سه ساعته انجام و معلم گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکرد، در پایان مجددا پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (پس آزمون) برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، کمتر است (۷۷/۸۴, F= ۰۰۱/۰ α=). بنابراین، می توان از آموزش مهات های ارتباطی به معلمان به عنوان روشی کارآمد برای کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
[ در پژوهش برزگر بفرویی، زارعی حسین آبادی و امیدیان، نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی توانسته است هر سه بعد اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب و اندوه اجتماعی و اجتناب و اندوه عمومی) را در دانش آموزان کاهش دهد] ۹ .
[ نتایج پژوهش صادقی راد، حاتمی و حسنی نشان داد آموزش مهارت های ارتباطی در نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک اثزبخش است] ١١.
با توجه به نقش معلم در کاهش فرسودگی تحصیلی، و تلاش محققان در شناسایی عوامل مؤثر در کاهش فرسودگی تحصیلی که از طریق نحوه آموزش معلمین می تواند محقق شود؛ پژوهشگر به دنبال پاسخ به این سئوال است که "آیا آموزش مهارت های ارتباطی به معلم بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد؟" روش روش پژوهش، جامعه آماری و نمونه: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است.
کلاس ها به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به معلم بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان برگزار گردید.
هدف پژوهش، ارزیابی تأثیر برنامه آموزش مهارت های ارتباطی برکاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بود.
نتایج نشان دادکه آموزش مهارت های ارتباطی اثر معنی داری بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر برنامه آموزش مهارت های ارتباطی به معلم برکاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بود.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی به معلم اثر معنی داری بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دارد.
Pilot study of community-based cognitive behavioral group therapy for adolescent with social phobia.