چکیده:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه دانش آموزان پسر یک زبانه و دوزبانه از لحاظ خلاقیت، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان رامهرمز بود. نمونه پژوهش شامل ۲۸۰ دانش آموز پسر (۱۴۰ نفر یک زبانه و ۱۴۰ نفر دوزبانه) بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (۱۳۷۲)، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (۲۰۰۵)، معدل پایانی کلیه دروس (به عنوان معیار کل عملکرد تحصیلی) و معدل درس بخوانیم و بنویسیم (به عنوان معیار عملکرد فارسی) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان خلاقیت و (مولفه های آن)، در دوزبانه ها بیشتر از یک زبانه ها است، اما بین هوش هیجانی و (مولفه های آن)، در یک زبانه ها و دوزبانه ها تفاوت معنی داری وجود نداشت.همچنین نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی دو زبانه ها بیشتر از یک زبانه ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
میانگین وانحراف معیار متغیر ها و خرده مقیاس های آنها درکل دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه در پژوهش حاضر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصوير صفحه) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش آزمون فرضیه 1: برای مقایسه خلاقیت، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه (فرضیه 1) از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد که نتایج آن در جدول های 2 و 3 آمده است.
نتایج تحلیل واریانس یکراهه بر روی نمره های خلاقیت، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان یکزبانه و دوزبانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای متغیر خلاقیت (002/0=p، 83/9=F) نشان می دهد که با توجه به جدول 1 میانگین خلاقیت دوزبانه ها به طور معنی داری بیشتر از تکزبانه هاست.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری برای مقایسۀ خرده مقیاس های خود آگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی و مدیریت رابطه در دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 6 نشان می دهد که در همانند هوش هیجانی در خرده مقیاس های آن نیز تفاوت معنی داری بین دانش آموزانه دوزانه و تک زبانه وجود ندارد.
در پژوهش حاضر به علت این که دو زبانگی در دوران کودکی و از سال های اولیه رشد و بطور همزمان شکل می گیرد و کودک در مرحله رشد ذهنی است؛ بنابراین، از لحاظ روان شناختی و عصب شناختی، مساعدترین زمینه را برای یادگیری زبان دوم دارد و همین امر منجر به گسترش توانایی شناختی و خلاقیت فرد دوزبانه شده است.
Second-Language Acquisition and Bilingualism at an Early Age and the Impact on Early Cognitive Development.
Bilingualism Journal of language and cognition.