چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود. جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایذه در سال ۹۸-۱۳۹۷ که تعداد آنها ۷۵۰ نفر است. حجم نمونه نیز از بین دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایذه ۳۰ نفر که بر اساس نقطه برش پرسشنامه افسردگی دارای این اختلالات تشخیص داده شدند به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند بدین صورت که از بین مدارس دخترانه مقطع متوسطه اول دو مدرسه و از هر مدرسه ۱۵ نفر بعنوان نمونه انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش(۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) قرار گرفتند. روش این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه وگروه آزمایش بود. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (لاویبوند و لاویبوند، ۱۹۹۵) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد)، از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS۲۲ استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول جهانبخش اورک 1 ، هدی کوتی 2 1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه 2 آموزگار و دانش آموخته ی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد واحد ایذه ( نویسنده مسئول) hoda.
com چکیده هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی 98-1397 بود.
یافتهها نشان داد که آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی 98-97 مؤثر بوده است.
فرضیهپژوهش آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی 98-97 تأثیر دارد.
یافتههای پژوهش آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی 98-97 تأثیر دارد.
بنابراین فرض صفر مبنی بر عدم تفاوت بین دو گروه رد شده است و نتیجه گرفته میشود که آموزش مهارت خودافشایی بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ایذه در سال تحصیلی 98-97 مؤثر بوده است.
6-با توجه به نتایج پژوهش در زمینه اثربخشی مهارت خودافشایی در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان، پیشنهاد میشود مشاوران در مدارس با آموزش خودافشایی صحیح به دانشآموزان راه را برای انجام این امر در مدارس هموار نمایند.