Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش‌بینی و تاب‌آوری: نقش میانجی حمایت‌اجتماعی ادراک‌شده

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (32 صفحه - از 1 تا 32)

چکیده:

با توجه به اثرات جبران‌ناپذیر اپیدمی کروناویروس بر دانشجویان؛ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک-شده در رابطه بین حس‌انسجام و تاب‌آوری با اضطراب کرونا دانشجویان علوم پزشکی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند را تشکیل می‌داد که 300 نفر به‌صورت اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای جمع-آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علی‌پور و همکاران، 1398)، پرسشنامه حس‌انسجام فرم 13 ماده‌‌ای (آنتونووسکی، 1987)، مقیاس تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، 2003) و مقیاس چند‌بعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده (زیمت و همکاران، 1988) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای Spss23 و  Lisrel8.8انجام شد. براساس نتایج به‌دست‌آمده مدل‌ علّی رابطه بین حس‌انسجام، تاب‌آوری، حمایت‌اجتماعی ادراک‌شده و اضطراب کرونا دانشجویان براساس شاخص-های مختلف برازش تأیید ‌شد. حس‌انسجام، تاب‌آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر میزان اضطراب کرونا دانشجویان اثر مستقیم دارند؛ همچنین حس‌انسجام و تاب‌آوری از طریق حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر اضطراب کرونا دانشجویان تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P)؛ بنابراین، حس‌انسجام، تاب‌آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده نقش مهمی در میزان اضطراب کرونا دانشجویان ایفا می-کنند و هدف قرار‌دادن این سه مؤلفه به‌وسیله درمان‌های روان‌شناختی، می‌تواند در کاهش اضطراب کرونا دانشجویان مؤثر باشد.

Due to the prevalence of coronavirus among people, especially the affected countries, which has caused anxiety, the aim of the present study was to investigate the causal modeling of Corona anxiety in students based on optimism and resilience with the mediating role of perceived social support. The research method was descriptive and structural equations. The statistical population of the present study consisted of all students of University of Mohaghegh Ardabili who were studying in the academic year of 2009-2010, when 300 people participated in the research online and through virtual networks. Data collection tools included Corona Anxiety Scale (Alipour et al., 2020), Life Orientation Test (Scheier & Carver, 1992), Resilience Scale (Conner & Davidson, 2003) and Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet et al., 1988). Data were analyzed using structural equation modeling using Spss23 and Lisrel 8.8 software. Based on the results, the causal model confirmed the relationship between optimism, resilience, perceived social support and Corona anxiety in students based on different fitness indices. Optimism, resilience and perceived social support have a direct effect on the Corona anxiety in students; also, Optimism and resilience has an indirect effect on the Corona anxiety in students through perceived social support (P <0.05). Therefore, optimism, resilience and perceived social support play an important role in the Corona anxiety in students and targeting these three components by psychological therapies can be effective in reducing the Corona anxiety in students.

کلیدواژه ها:

دانشجو ، خوش‌بینی ، تاب‌آوری ، حمایت اجتماعی ادراک شده ، اضطراب کرونا

Corona Anxiety ، Student ، resilience ، Optimism ، Perceived social support


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.