چکیده:
هنرمند به عنوان ناظری آگاه و حساس، در شرایط و بافتهای گوناگون، واکنشهایی متفاوت نسبت به مسألة جنگ نشان میدهد. این واکنشها در زمان جنگ و پس از آن تفاوتهایی آشکار و بنیادین دارد. شناخت بافتهای گوناگون و تأثیرات آنها در شرایط مختلف از مسائل مهم و قابل تأمل در مطالعة هنر مرتبط با جنگ است.
اشعار قیصر امینپور به عنوان یکی از شاخصترین چهرههای ادبیات دفاع مقدس، از بهترین نمونهها برای مطالعه دربارة ادبیات پایداری در زبان فارسی است. در هنر به عنوان نمونه شعر، سه رویکرد به مسألة جنگ دیده میشود؛ این رویکردها در این مقاله «قطب تشویقی»، «قطب تحلیلی» و مرحلة گذار میان آن دو نامگذاری شدهاند. در این مقاله بر اساس الگوی طرح شده، اشعار قیصر امینپور با روش کتابخانهای مورد مطالعه قرار گرفته است. دستاورد مقاله ناظر بر آن است که قیصر امینپور از دفاع مقدس همواره دلمشغول جنگ بود و هر سه رویکرد تعریف شده نسبت به جنگ در شعر او وجود دارد؛ قطبهای تشویقی و تحلیلی در شعر قیصر پررنگاند و نمونۀ درخشانی از مرحلة میانی نیز در آن مشاهده میشود. قیصر امینپور در تمام عمر، بسته به بافت و شرایط، وظیفة خود را نسبت به جنگ ایفا کرده است.
As an alert and sensitive observer, the artist shows different reactions to the issue of war within different contexts and conditions. These reactions have obvious and fundamental differences during the war or post-war period. Recognizing various contexts and their effects in different conditions is critical in the study of art associated with war.Gheisar Aminpour's poems - as one of the most prominent figures of the holy defense literature - are among the best examples of Persian Resistance Literature. His poems were associated with war not only during the battle, but also at the peace time. In art as a model in poetry, there are three approaches to the issue of war; These approaches are named Encouraging pole, Analytic pole, and a transition stage between them. In this article based on the proposed model, the poems of Qeisar Aminpour have been studied with the library research method. The result of the article is that Gheisar Aminpour has always been concerned to the war since the beginning of the Holly war and all three defined approaches to war are present in his poetry; Encouraging and analytical poles are highlighted in Gheisar 's poetry and a brilliant example of the middle stage is also seen in it . Gheisar Aminpour throughout his life has played his poetic duty towards war, depended to contexts and conditions.
خلاصه ماشینی:
اشعار قيصر امين پور به عنوان يکي از شاخص ترين چهره هاي ادبيات دفاع مقدس ، از بهترين نمونه ها براي مطالعه دربارة ادبيات پايداري در زبان فارسي است .
دستاورد مقاله ناظر بر آن است که قيصر امين پور از دفاع مقدس همواره دل مشغول جنگ بود و هر سه رويکرد تعريف شده نسبت به جنگ در شعر او وجود دارد؛ قطب هاي تشويقي و تحليلي در شعر قيصر پررنگ اند و نمونۀ درخشاني از مرحلۀ مياني نيز در آن مشاهده ميشود.
براي نمونه ، مقالۀ «دفاع مقدس ، تعهد و تحول در شعر قيصر امين پور» به جايگاه قيصر در ميان شاعران دفاع مقدس و تأثير جنگ بر شعر او ميپردازد (صرفي و هاشمي، ١٣٨٩)، مقالۀ «جنگ و کودکي در آثار قيصر امين پور» بر واکنش کودکان نسبت به جنگ و نوع مقاومت آنان در برابر دشمن تمرکز ميکند، همچنين دو مرحله از اين واکنش را در شعر قيصر مورد مطالعه قرار ميدهد (بهره ور و نيک خواه ، ١٣٩٠) و مقالۀ «عشق به انسان ، وطن و مقاومت در شعر قيصر امين پور» به مطالعۀ رويکرد زباني و هنر شاعري قيصر با تکيه بر جايگاه او به عنوان يکي از شاخص ترين شاعران ادبيات پايداري ميپردازد (شريفيان و صادقي، ١٣٨٨).
نگاهي به سه مرحلۀ ياد شده در اشعار قيصر امين پور مياندازيم : ٢-٤-١- قطب تشويقي: آثار منتشر شدة مرتبط با اين قطب ، در دفترهاي «تنفس صبح » و «مثل چشمه مثل رود» ديده ميشود.