چکیده:
کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم در صدد است خوانندهاش را به مفاهیم ضروری برای نقد فیلم مجهز کند؛ در این راستا نویسنده ابتدا به تعاریف مربوط به زیباییشناسی و ساختار فیلم، ژانرهای سینمایی و سینمای مستند میپردازد و با ذکر نمونهها و بیان مفاهیم پایهای هرکدام به روشن شدن مبحث کمک میکند. نویسنده ده رویکرد متفاوت به مطالعات سینمایی را ارائه میدهد و پس از آن به بررسی عناصر تکنیکی سازندهی تصویر سینمایی و قواعد تدوین تداومی میپردازد. او با بیان تقابل میان نظریهپردازان رئالیست و فرمالیسم و بیان وجوه تمایز آنان را بیان کرده و و هر دو رویکرد را در تحلیل فیلم مفید میداند. اما رویکردهای دهگانهی گفته شده در کتاب دقت و جامعیت لازم برای تحلیل فیلم را ندارند. تأکید بسیار بر سینمای هالیوود و همچنین امتیاز ویژه قائل شدن برای کارگردان به عنوان مؤلف، با وجود تحلیلهای متنمحوری که پس از آن تکوین یافتند، از روزآمد بودن مطالب کتاب میکاهد.
The book Understand Film Studies, aims to equip its reader with necessary concepts for film critique; in this regard the author describes the definitions of aesthetic and film structure, film genres and documentary, and by giving examples and expressing the basic concepts of each one, clarify the topics. But the ten approaches mentioned in the book, do not have precision and comprehensiveness enough for film analysis. The emphasis on Hollywood films and special privilege on director as auteur, palliate the up to date content of the book, despite the subsequent text-based analysis.
خلاصه ماشینی:
2. کتابنامه کتاب نوشتۀ وارن باکلند (Warren Backland) و ترجمۀ پژمان طهرانیان در شش فصل با عنوان آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم نوشته شده است.
اثر 320 صفحه است که پس از سپاسگزاری، متنی کوتاه بهقلم نویسنده دربارۀ لزوم آشنایی با مبانی سینما و مقدمه، بهترتیب شامل فصل اول (زیباشناسی فیلم: فرمالیسم و رئالیسم)، فصل دوم (ساختار فیلم: روایت و روایتگری)، فصل سوم (نگرۀ مؤلف: کارگردان درجایگاه مؤلف فیلم)، فصل چهارم (ژانرهای سینمایی، معرفی انواع فیلمها)، فصل پنجم (سینمای غیرداستانی: پنجگونه فیلم مستند)، و فصل ششم (برخورد با فیلمها: هنر و حرفۀ نقد و بررسی فیلم) است.
6. نقاط ضعف شکلی اثر درادامه، غلطهای نگارشی و ترجمهای کتاب را مطرح میکنیم، اما ابتدا باید این نکته را متذکر شویم که نویسنده در پایان هر فصل فهرستی از کتابهای پیشنهادی را، که به فهم بهتر مطالب گفتهشده در هر فصل میانجامد، نوشته است که مترجم از آوردن منابع به زبان انگلیسی خودداری کرده و این مطلب را در پانویس صفحۀ 22 متذکر شده است.
عنوان کتاب Understand Film Studies است که ترجمۀ دقیق آن «فهمِ مطالعات سینمایی» است، اما مترجم آن را «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» ترجمه کرده است.
درادامه، رویکردهای تحلیل و نقد فیلم گفتهشده در صفحههای 24 و 25، نگرۀ مؤلف و تأکید نویسنده بر این نظریه، سینمای ژانر، برابردانستن ساختار فیلم با روایت و روایتگری، و درپایان نیز فیلمهای فصل ششم را بررسی و نقد میکنیم.
8. رویکردهای نقد فیلم در صفحۀ 24 و 25 دَه رویکرد مطالعات سینمایی نوشته شده است: 1.