چکیده:
جهان، در حال گذر از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی است. این عامل سبب شده شکل و سطح
سواد و اطلاعات از حالت قبلی خود تغییر کند. در نتیجه همه افراد از همه نسلها نیاز به بازآموزی و
سوادآموزی از نوع جدید در جامعه اطلاعاتی دارند. در جامعه اطلاعاتی امروز کسی که خواندن و نوشتن
میداند و حتی فراتر از آن تحصیلات عالی هم دارد، اما نحوه استفاده از اینترنت را به عنوان مثال نمیداند،
باسواد تلقی نمیشود (خوانده نمیشود). همین امر تغییر بنیادین در نظام های آموزشی زمان حاضر را
میطلبد. سواد اطلاعاتی یک مهارت است، مهارتی که فرد را قادر میسازد نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص
دهد، اطلاعات مرتبط با آن را بیابد و به نحوی موثری به کار گیرد. سه وجه تشخیص، یافتن و استفاده موثر
از اطلاعات وجوه غالب تمامی تعاریف ارائه شده برای سواد اطلاعاتی هستند. در واقع اگر چه دسترسی
مستقیم و بدون واسطه کاربران به منابع اطلاعاتی افزایش یافته ولی افزایش دسترسی به معنای رسیدن به
اطلاعات سودمند و مرتبط نیست و استفاده از آن لازمه برخورداری از سواد اطلاعاتی است. یک فرد
باسواد اطلاعاتی میتواند اطلاعات را از طریق سیستمهای رایانهای، کتابخانههای سنتی، ابزارها یا
ماشینهای فنآوری، ساختارهای شبکه، محیط اینترنت و رسانههای گرافیکی شناسایی، کسب، جایگزین،
استفاده و انتقال دهد. با شناخت صحیح و کنترل این عوامل میتوان رفتارهای اطلاعیابی پژوهشگران و
مدیران را تا حد بسیار زیادی به مسیرهای مشخص و هدفمند هدایت کرد. از طرفی با در نظر گرفتن اینکه
امروزه مدیران با مشغول بودن به کارهای اداری مدرسه، بیشتر نمایان است پس مدیران باید به سواد
اطلاعاتی مجهز گردند که بتوانند پاسخگویی نیاز امروزه دانش آموزان باشند
خلاصه ماشینی:
او سپس استدلال کرد فردي باسواد در زمينه اطلاعات لقب ميگيرد که با يک سري از آموزش ها به کسب مهارت هاي سواد اطلاعاتي بپردازد (روچا،١ ٢٠١٨) مهارت سواد اطلاعاتي، مهارتي است که فرد را قادر ميسازد، نياز اطلاعاتي خود را تشخيص دهد، اطلاعات مربوط به آن را دريابد و به نحوي مؤثر به کار گيرد (بريماني ورسولي ،٢ ٢٠١٨) اساسا سواد اطلاعاتي به افراد در زمينه جستجو، ارزيابي، کاربرد و خلق اطلاعات مؤثر براي دستيابي به اهداف شخصي، اجتماعي، شغلي و آموزشي در تمام مسير زندگي کمک ميکند (چان چين ماويا و ورما، 3 (2017 سواد اطلاعاتي يا به عبارت ديگر صلاحيت هاي اطلاعاتي، توانايي دستيابي، ارزيابي، سازمان دهي و کاربرد اطلاعات از منابع مختلف را در برميگيرد.
پژوهش ها گوياي اين واقعيت است که بسياري از افراد ازجمله دانش آموزان ، معلمان ، مديران ، دانشجويان و افراد تحصيل کرده ديگر تحت تأثير عوامل مختلف ، از شيوه ها و روش هاي گوناگون براي کسب اطلاعات بهره ميبرند و رفتارهاي متفاوتي را از خود بروز ميدهند (الموزکورابساوو،٤ ٢٠١١) سواد اطلاعاتي يکي از ويژگيهاي بارز جامعه اطلاعاتي است و در محيط کنوني که بستر تغييرات سريع در فناوري و تکثير انفجارگونه ي منابع اطلاعاتي است ، سواد اطلاعاتي به مفهوم بالا نيز اهميتي فزاينده مييابد؛ زيرا پيچيدگي تشديد شونده ي اين محيط موجب ميگردد که افراد در مطالعات دانشگاهي و در محل کار وزندگي روزانه ي خود، با گزينه هاي اطلاعاتي متنوعي روبرو شوند که در چنين شرايطي اتکا به مهارت هاي ذاتي موجود در جامعه ي اطلاعاتي را فراهم آورده و در اين چارچوب است که آموزش يادگيري سواد اطلاعاتي معنا و ضرورت مييابد.