چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ساختار جدید کتاب زیستشناسی دهم بر عملکرد آموزشی دبیران زیست شناسی انجام شد، روش پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق تمام دبیران زیست شناسی استان خوزستان به تعداد ۳۹۵ نفر است، که نمونه ای به حجم ۱۸۶ نفر از میان آنان از طریق جدول مورگان و بطور تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار گرفته است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج از طریق روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که از دیدگاه دبیران زیست شناسی پایه دهم، ساختار جدید کتاب زیستشناسی در بهبود مدیریتکلاسی، بهبود روش تدریس، بهبود نواندیشی، نوآوری در تدریس و افزایش توانایی دبیران در ارزشیابی مناسب از درس زیستشناسی تأثیر دارد. شناخت شیوههای گسترش نوآوری، نواندیشی و نوجویی در ایجاد فرهنگ تغییر یادگیری، نقش اثربخشی را در دبیران زیستشناسی نسبت به ساختار جدید کتاب زیست شناسی دهم ایفا کرده است.
The aim of this study was to investigate the new structure of the 10th biology textbook on the educational performance of biology teachers.The research method is descriptive survey. And the statistical population of this research is 395 biology teachers in Khuzestan province, A sample of 186 people was randomly selected from the Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was provided to the statistical sample after confirming its validity and reliability and SPSS software was used to analyze the data.The results showed through descriptive statistics and inferential statistics that from the point of view of tenth grade biology teachers, the new structure of the biology textbook has an effect on improving classroom management, teaching methods, improving modern thinking, teaching innovation and increasing teachers' ability to evaluate biology lessons. Understanding the ways in which innovation, reflection, and innovation are developed in creating a culture of learning change has played an effective role in biology teachers in relation to the new structure of the Tenth Biology textbook.
خلاصه ماشینی:
یافتهها استنباطی فرضیه اول برای بررسی این فرضیه پژوهش که از نظر دبیران زیستشناسی پایه دهم استان خوزستان در سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵، ساختار جدید کتاب زیستشناسی پایه دهم باعث بهبود مدیریت کلاسی میشود، از آزمون t تک گروهی، استفاده شده است که نتایج آن در جدول 2 آمده است: جدول (2): آزمون t تك گروهي برای بررسي سؤال اول پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ** معناداری در سطح 01/0 * معناداری در سطح 05/0 با توجه به جدول فوق و با تأكيد بر ميزان t بهدستآمده (65/13) كه در سطح خطای 05/0 معنیدار است، ميتوان چنين عنوان كرد كه بين ميانگين واقعي (57/3) (این میانگین از تقسیم جمع کل نمرات سؤالات بر تعداد سؤالات بهدست آمده است) و ميانگين نظري طيف (3) (این میانگین از جمع کل رتبههای گزینههای طیف (5، 2، 3، 4، 1) تقسیم بر تعداد آنها (5) بهدست آمده است) تفاوت معناداري وجود دارد.
یافتههای استنباطی فرضیه سوم برای بررسی این فرضیه پژوهش که از نظر دبیران زیستشناسی پایه دهم استان خوزستان در سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵، ساختار جدید کتاب زیستشناسی پایه دهم باعث بهبود نواندیشی و نوآوری در تدریس میشود، از آزمون t تک گروهی، استفاده شده است که نتایج آن در جدول 6 آمده است: جدول (6): آزمون t تك گروهي برای بررسي سؤال سوم پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ** معناداری در سطح 01/0 * معناداری در سطح 05/0 با توجه به جدول فوق و با تأكيد بر ميزان t بهدستآمده (01/10) كه در سطح خطای 05/0 معنیدار است، ميتوان چنين عنوان كرد كه بين ميانگين واقعي (46/3) (این میانگین از تقسیم جمع کل نمرات سؤالات بر تعداد سؤالات بهدست آمده است) و ميانگين نظري طيف (3) (این میانگین از جمع کل رتبههای گزینههای طیف (5، 2، 3، 4، 1) تقسیم بر تعداد آنها (5) بهدست آمده است) تفاوت معناداري وجود دارد.