چکیده:
هدف از این پژوهش آشنایی دانش آموزان با نحوه تولید بیودیزل از طریق طراحی آزمایش آسان و اثربخش و آموزش مزایای استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر است. بیودیزل یکی از انواع سوختهای زیستی، انرژی های نو و پاک از منابع زیست توده است که در راستای جبران کاهش منابع انرژی فسیلی و توسعه پایدار و کمک به بحران آلودگی محیط زیست، براحتی قابل تهیه بوده و بدون تغییر در موتورهای دیزل قابل استفاده است. این سوخت، تجدیدپذیر و زیست تجزیهپذیر بوده و نشر کمتر انواع آلاینده ها و گازهای گلخانهای را به همراه دارد و بخاطر همین مزایا شایسته است که دانش آموزان با این سوخت جدید و روش تهیه آن آشنا شوند. نظر به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژهای به مسئله منابع طبیعی و آشنایی دانش آموزان با آموزههای محیط زیستی و تربیت زیست محیطی داشته، به همین منظور در این مقاله ضمن معرفی بیودیزل، با روش پژوهش آزمایشگاهی، آزمایشی با مواد ساده و در دسترس برای تهیه بیودیزل طراحی شده است که به راحتی قابل اجرا توسط دانش آموزان است. مواد بکار رفته روغن گیاهی خریداری شده از فروشگاه، الکل و باز قوی سدیم هیدروکسید به عنوان کاتالیزگر است. در این آزمایش واکنش در شرایط مختلف از لحاظ دما، زمان انجام فرایند و نسبت مقدار الکل به روغن در آزمایشگاه مورد بررسی قرارگرفت تا بالاترین بازده بدست آید. بیودیزل در شرایط بهینه با بازده % 96 حاصل گشت.
The aim of this study is to teach the benefits of using new and renewable energies and familiarize students with how to produce biodiesel through easy and effective experimental design. Biodiesel is one of the types of biofuels, new and clean energy from biomass resources, which can be easily provided in order to compensate for the reduction of fossil energy resources and sustainable development and help the environmental pollution crisis, and can be used without changing diesel engines. This fuel is renewable and biodegradable, with less emissions and greenhouse gases, because of these benefits students should be familiar with this new fuel and how it is made. Considering that the document of fundamental evolution in education has paid special attention to the issue of natural resources and familiarizing students with environmental teaching and environmental education, for this purpose, in this article, while introducing biodiesel, an experiment with simple and available materials to prepare biodiesel design. It is easily implemented by students. The ingredients used are vegetable oil purchased from the store, alcohol and a strong base such as sodium hydroxide. In this experiment, the reaction in different conditions in terms of temperature, process time and the ratio of alcohol to oil was examined in the laboratory to obtain the highest efficiency. In this experiment, biodiesel was obtained in optimal conditions with a yield of 96%.
خلاصه ماشینی:
نظر به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژهای به مسئله منابع طبیعی و آشنایی دانش آموزان با آموزههای محیط زیستی و تربیت زیست محیطی داشته، به همین منظور در این مقاله ضمن معرفی بیودیزل، با روش پژوهش آزمایشگاهی، آزمایشی با مواد ساده و در دسترس برای تهیه بیودیزل طراحی شده است که به راحتی قابل اجرا توسط دانش آموزان است.
جلبکها و روغنهای پسماند از دیگر منابع تولید بیودیزل هستند و حتی پیشبینی شده که بیودیزل تولید شده از جلبکها میتواند به توسعه پایدار کمک کرده و سوخت مورد نیاز سیستم حمل و نقل کل جهان را تأمین کند (کارونا، 2000) biomass geothermal (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 1- شمایی از واکنش ترانس استری کردن تری گلیسیرید جهت تولید بیودیزل بيوديزل که از انواع سوختهای گیاهی به شمار میآید داراي اين مزيّت است که منابع توليد آن، يعني گياهان، تجديدپذير هستند؛ بر خلاف منابع نفتي که توليد دوباره آنها به ميليونها سال زمان نياز دارد.
کاتالیزگرهای اسیدی زمان و دمای بیشتری برای انجام واکنش نیاز دارند (تالها و همکاران، 2016) نتیجه گیری در این پژوهش آموزش مزایای استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر بررسیگردید و بیودیزل به عنوان یکی از انواع سوختهاي زيستي، انرژی های نو، زیست تجزیهپذیر و پاک از منابع زیست توده معرفی شد؛ بیودیزل سوختی است که بدون تغيير در موتورهاي ديزل قابل استفاده است و نشر كمتر انواع آلاينده ها و گازهاي گلخانه اي را به همراه دارد.
Biodiesel fuels from vegetable oils via catalytic and non-catalytic supercritical alcohol transesterifications and other methods: a survey.