چکیده:
گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاعرسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نهتنها زیرساختهای ارتباطی، بلکه سازمانهای رسانهای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاعرسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم بهره گرفته شده است و مؤلفههای الگوی مدیریت بخش خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با بهرهگیری از رویکرد ارتباطات آیینی و طی مصاحبههای عمیق با چهارد هنفر از خبرگان حوزۀ رسانه استخراج شده است. بنا بر نتایج این پژوهش، مهمترین مؤلفهها عبارتاند از: کمکردن محدودیتهای سیاسی و فرهنگی در تعامل با ذینفعان، تعامل با سازمانهای سیاستگذار در حوزۀ فضای مجازی، ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعۀ ارتباطات آیینی در بخش خبر رسانۀ ملی و توسعۀ کاربرد محتوای کاربرساخته با رویکرد آیینی در بخشهای خبری.
The increasingly expansion of communication technology together with the worldwide Internet has initiated a new era in the history of information and mass media. These technological changes not only has evolved the communication infrastructures but also caused changes in media organizations. Such changes need new management role models in the field of information. The present research is taking advantage of qualitative approach and thematic analysis. The components of news management model in Cyberspaces for Iran’s National Broadcaster have derived from deep interviews with 14 news reporters of the field and have been achieved by an approach of ritual communication. According to the outcomes of this research the components are as follows: Reducing the cultural & political limitations in interaction with users, interacting with policy making organizations in Cyberspace field, providing suitable infrastructures for developing ritual communication in news broadcast and expanding user made contents with ritual approach in news segments
خلاصه ماشینی:
ارائه ی الگوی مدیریت خبر رسانه ی ملی در فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی سیدمهدی شریفی ١، سمیه لبافی ٢، بهاره رادمنش ٣، رحمان میاحی ٤ تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٤/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٦/٢٣ چکیده گسترش روزافزون فناوری های ارتباطی و شبکه ی جهانی اینترنت ، عصری جدید در تاریخ اطلاع رسانی ارتباطات جمعی رقم زده است .
در این پژوهش ، از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم بهره گرفته شده است و مؤلفه های الگوی مدیریت بخش خبر رسانه ی ملی در فضای مجازی با بهره گیری از رویکرد ارتباطات آیینی و طی مصاحبه های عمیق با چهارده نفر از خبرگان حوزه ی رسانه استخراج شده است .
بنا بر نتایج این پژوهش ، مهم ترین مؤلفه ها عبارت اند از: کم کردن محدودیت های سیاسی و فرهنگی در تعامل با ذی نفعان ، تعامل با سازمان های سیاست گذار در حوزه ی فضای مجازی ، ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه ی ارتباطات آیینی در بخش خبر رسانه ی ملی و توسعه ی کاربرد محتوای کاربرساخته با رویکرد آیینی در بخش های خبری .
ازاین رو طراحی الگوی مدیریت بخش خبر رسانه ی ملی برای موضوع تحقیق ، می تواند گام مهمی در جهت حضور مؤثر بخش خبری این رسانه در حوزه ی فضای مجازی و با رویکرد ارتباطات آیینی باشد.
درباره ی پیشینه ی تحقیق می توان گفت منابع بسیار کمی وجود دارد که با موضوع پژوهش حاضر مرتبط است و این گونه ، به شکل همه جانبه ، به طراحی الگوی مدیریت بخش خبری رسانه ی ملی در حوزه ی فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی بپردازد.