چکیده:
هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - بهمنظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانهای انجامشده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریهپرداز آمریکایی حوزه روانشناسی آموزش) است.گروهی از فیلمهای آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشوپرورش ایران و سایتهای تولیدکننده محتوای آنها (برای نمونه سایت فرا درس) همچنین مستندهای وبی (Web documentary) تعاملی «مردی با دوربین فیلمبرداری: یک نسخه جهانی» (2010)، « سفر به انتهای زغالسنگ» (2008) بهعنوان نمونههای هدفمند، در این پژوهش بررسیشدهاند. تعیین مهمترین یا اصلیترین معیارها و اصول تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی، همچنین شناخت ویژگیها و معرفی انواع ساختارهای آن ، عمدهترین هدف این پژوهش است که در کانون آن ، نظریه روانشناسی آموزش آزوبل برای تعلیم مخاطب قرار دارد. الگوی پیشنهادی مقاله برای ساخت مستند آموزشی تعاملی متوجه پاسخ به این پرسش کلیدی است : در شیوههای نوین آموزش با استفاده از رسانههای دیداری- شنیداری امروزی، چگونه میتوان از فیلم مستند با ساختار تعاملی، بهمثابه جانشین آموزگار ، در حیطه آموزش استفاده کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مرحله تولید این نوع مستند، انتخاب مخاطب فیلم اولاً باید منطبق با الگوی « یادگیری معنادار» صورت گیرد ، ثانیاً مستند آموزشی با ساختار تعاملی کاملاً باز ، مناسبترین نوع فیلم در حیطه آموزش رسانههای دیداری - شنیداری با پلتفرمهای دیجیتال است . ثالثاً این فرم مستند میتواند یاد دهنده و یادگیرنده را از حضور فیزیکی در فضای سنتی آموزش - در کلاس درس - بینیاز کند و آن دو ، ارتباطی متقابل و پویا با یکدیگر داشته باشند.
The purpose of this research, which is an observational-documental library approach, is to explain the model of interactive- educational documentary film production based on the new teaching-learning theory of David Azubel. View instructional videos used in the country's education system and content-producing sites of these videos such as Faradars site as targeted sample site and documentary films "Man with a Camera" (1929), the world wide web Documentary "Man with a Camera" (2010), "The Journey to the End of Coal" (2008), "Living in a Day" (2011), have been studied as targeted examples in the interactive documentary film group. Criterias for instructional film production, interactive documentary style, audience psychology, and meaningful instruction in David Azov's New Teaching-Learning Theory have all been studied and discussed to explain the teaching-interactive documentary film production model based on the new teaching-learning theory so that the proposed model can be used in interactive educational documentary film as a teacher in education. Watching movies according to the criteria stated suggests that the audience's attention is on films that are focused on meaningful learning. As a result, observing what is said in the interactive educational documentary film, in addition to providing meaningful learning for the audience in every time and every places no longer needs to be teacher for them. Keywords: "Documentary Film", "Educational Documentary Film", "Interactive Documentary Film", "Learning and Educational", "Teaching Learning" "Audio Visual Education
خلاصه ماشینی:
تولید فیلم مستند آموزشی با ساختار تعاملی احمد ضابطی جهرمی ١، محمد راهبریان یزدی ٢ تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٩/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/١١/٣٠ چکیده هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - به منظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانه ای انجام شده ، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل (٢٠٠٨-١٩١٨) ( نظریه پردازآمریکایی حوزه روان شناسی آموزش ) است .
گروهی از فیلم های آموزشی مورد استفاده در نظام آموزش و پرورش ایران و سایت های تولید کننده محتوای آنها (برای نمونه سایت فرا درس ) همچنین مستندهای وبی (Web Documentary) تعاملی «مردی با دوربین فیلمبرداری : یک نسخه جهانی » (٢٠١٠)، « سفر به انتهای زغال سنگ » (٢٠٠٨) به عنوان نمونه های هدفمند، در این پژوهش بررسی شده اند.
تعیین مهمترین یا اصلی ترین معیارها و اصول تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی ، همچنین شناخت ویژگی ها و معرفی انواع ساختارهای آن ، عمده ترین هدف این پژوهش است که در کانون آن ، نظریه روان شناسی آموزش آزوبل برای تعلیم مخاطب قرار دارد.
(اکبری شلدره ای و دیگران ، ١٣٨٨،ص ٦٣) مردمی کردن علم با بیان ساده در رسانه یا همگانی کردن درک آن ، با استفاده از بیان و زبانی همه فهم ، همچنین انتقال موضوعات و مفاهیم آموزشی یا طرح مفاهیم علمی در فیلم ، هنگامی بیشتر موثر خواهد بود که به زبان هنر، با تمهیدات هنری و زیبایی شناسی و فنون ابداعی توسط برنامه ساز طراحی و تنظیم شود.