چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی چاپی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و آنوا) استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی 95/2، ذخیرهسازی 73/2، سازماندهی 8/2، نگهداشت 14/3، امنیت 33/3، ارزشیابی و مفهومسازی 62/2، تدبیر و مفهومسازی 51/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات شخصی چاپی 86/2 است. از نظر جنسیت، درجهی علمی و سن تفاوت معنیداری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت علمی مشاهده نمیشود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات شخصی چاپی اعضای هیأت علمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئت علمی دارای درجهی علمی مربی و بین سنین 25-35 سال بهترین عملکرد را در زمینهی مدیریت اطلاعات شخصی چاپی داشتهاند. همچنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی چاپی مردان بهتر از زنان بوده است.
Objective: The aim of this study is to investigate print personal information management status of
Chamran University of Ahvaz faculty members using Jones model.
Methods: This study was conducted to survey, in terms of purpose and the nature of descriptive and
analytical applications. The study population included all faculty members of Martyr Chamran University.
By determining the total number of teachers (599 persons) and using the table Kerjcie& Morgan, the
approximate number of samples was 220 people, of whom 193 returned questionnaires (response rate of
72/87%). To analyze the data, descriptive statistics (average and standard deviation) and inferential
statistics (independent t-test, ANOVA) was used.
Results: The findings show that average finding and re-finding activities 95/2, 73/2 storing, organizing,
8/2, 14/3 maintenance, security 33/3, 62/2 evaluation and conceptualization, strategy and the overall average
of 51/2 and 86/2 is a personal information manager. In terms of gender, academic degree and the age
difference between the faculty management of personal information is not observed.
Conclusion: The results suggest that the overall situation of faculty members in the management of
personal information printed is relatively high. The faculty with an academic degree of lecturer and between
the ages of 25-35 years, had the best performance in terms of managing personal information. Also, personal
printed information management quality of men was better than women.