چکیده:
بنای صارم الدوله از مهمترین بناهای قاجاری واقع در شهر تاریخی کرمانشاه می باشد، این بنا متعلق به شاهزاده صارم الدوله فرزند ارشد عماد الدوله حاکم کرمانشاه می باشد . خانه صارم الدوله علاوه بر معماری اصیل ایرانی دارای نقاشیهای دیواری زیبایی در اتاق پنچ دری واقع در ضلع غربی می باشد. این نقوش دیواری دارای موضوعات حماسی، عاشقانه و تزیینی می باشد که در قابهایی با تزیینات فراوان تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی تصویر شده است. عوامل بسیاری از جمله عوامل اجتماعی در شکل گیری این آثار نقش داشته است که یکی از مهمترین آنها ورود دوربین عکاسی به ایران در دوره قاجار است که بر همه جنبه های فرهنگ و اجتماعی و هنری دوره ناصری تاثیر گذار بوده است . مفروض پژوهش حاضر مطالعه تاثیر عکاسی بر نقاشی دوره قاجار به عنوان یک پدیده اجتماعی و مطالعه تاثیر آن بر نقاشی های بنای صارم الدوله می باشد . در این دوران عوامل اجتماعی متعددی از جمله ارتباط ایران با اروپا ، سه سفر ناصر الدین شاه به اروپا ، رواج روزنامه های مصور و مهمتر از همه ورود دوربین عکاسی به ایران از زمینه های تحولات فرهنگی دوره قاجار می باشد که بر نقاشی دوران قاجار تاثیر گذار بوده است. نقاشی های بنای صارم الدوله هم به عنوان یک امارت درباری که دارای عکاسخانه بوده و دختر عماد الدوله به عنوان نخستین زن عکاس ایرانی مطرح شده است متاثر از این موضوع می باشد .
Saram al-Dawlah is one of the most important Qajar monuments located in the historic city of Kermanshah. It belongs to Prince Sarem al-Dawlah, the eldest son of Imad al-Dawlah, built during the Qajar period and during the reign of Nasser al-Din Shah. In addition to the original Iranian architecture, the Sarem al-Dawlah house has beautiful murals in the west-facing five-door room. These murals have epic, romantic and decorative themes that are framed with a rich mix of Iranian and European art. Many factors, including social factors, have contributed to the formation of these works, one of the most important being the introduction of a photographic camera into Iran during the Qajar era that influenced all aspects of Nasserian culture and art. The hypothesis of the present study is to study the effect of photography on the Qajar period and its effect on Sarem al-Dawlah. During this period, various social factors such as contact with Europe, Nasser al-Din Shah's three trips to Europe, the proliferation of pictorial newspapers, and the introduction of photography into Iran were among the major cultural developments of the Qajar period that influenced Qajar painting. The paintings of the Sarem al-Dawlah building are also affected by this as a courtyard emirate, all of the room murals in the Sarem al-Dawlah building have been worked in a blend of Iranian-European style, indicating the impact of these developments. In the search for this issue, the key issues of photography and iconography in the Qajar court are first discussed and then the impact of photography on the paintings. The content of this study is qualitative and is based on a descriptive-analytical methodology and a library collection method. The results indicate that photography is one of the most important influences on the art of iconography.
خلاصه ماشینی:
عوامل بسیاری ازجمله عوامل اجتماعی در شکل گیری این آثار نقش داشته است که یکی از مهم ترین آنها ورود دوربین عکاسی به ایران در دورٔە قاجار است که بر همۀ جنبه های فرهنگ و اجتماعی و هنری دورٔە ناصری تأثیرگذار بوده است .
در این دوران ، عوامل اجتماعی متعددی ازجمله ارتباط ایران با اروپا، سه سفر ناصرالدین شاه به اروپا، رواج روزنامه های مصور و مهم تر از همه ورود دوربین عکاسی به ایران از عمده تحولات فرهنگی دورٔە قاجار است که بر نقاشی دوران قاجار تأثیرگذار بوده است .
همۀ نقاشیهای دیواری اتاق در بنای صارم الدوله به سبک تلفیقی ایرانیـ اروپایی کار شده اند که نشان از تأثیرگرفتن از این تحولات است برای رسیدن به هدف پژوهش ،ابتدا مقولات کلیدی عکاسی و نقاشی پیکره نگاری درباری قاجار مطرح شده است و سپس تأثیر عکاسی بر نقاشیهای این دوره مورد مطالعه قرار گرفته است .
com@Email: hassanpour١٣١٣ مقدمه و بیان مسئله بنای صارم الدوله یکی از مهم ترین بناهای ایران در دورٔە قاجار است که دارای تصاویر نقاشی استنقاشیها به صورت نقاشی بر روی گچ است که مرمت شده اند.
132 روش تحقیق این متن مطالعه ای است برای نقاشیهای بنای صارم الدوله در دورٔە قاجار که متأثر از هنر عکاسی در این دوران نقاشی شده است .
مشخص میشود این بنای قاجاری در الگوهای تصویری خود متأثر از هنر نقاشی پیکره نگاری درباری دورٔە ناصری بوده است و یکی از مهم ترین ابزارهای نقاشی در این دوران استفاده از عکاسی برای تکمیل نقاشی و دقت در اجرای نقاشی و سایه پردازی است .