چکیده:
این مقاله در صدد است تا به بازنمایی فضای مفهومی عشق در رمانهای عامهپسند و ادبی دهه 80 بپردازد. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات گیدنز، بک، بک-گرنشایم و باومن بوده است. همچنین با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند چهار رمان ادبی (کافه نادری، چه کسی باور میکند رستم، ویران میآیی و رویای تبت) و رمانهای عامهپسند (الهه شرقی، دالان بهشت، من او و پریچهر) برگزیده شده است. ملاک تقسیم رمانها به ادبی و عامهپسند بر حسب تقسیمبندی حسن میرعابدینی از مشخصههای هر یک از انواع رمان بوده است. روش استفاده شده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده است که پس از استخراج مقولههای محوری مشخص گردید که داستانهای عامهپسند، نمایندهای از عشق رمانتیک در جامعه بوده و در این رمانها عشق حالتی از تقدس دارد؛ در حالیکه رمانهای ادبی نمایندهای از عشق سیال در جامعه هستند؛ در این رمانها تشنگی عشق در تمام شخصیتهای داستان حضور دارد. بر این اساس، نوع عشق در دو گونهی رمان با هم متفاوت بوده و مفهومی از تحول عشق رمانتیک به عشق سیال فقط در یک گونهی رمان، یعنی رمانهای ادبی نفوذ کرده است. البته زنان داستان در هر دو گونهی رمان به اندازهی مردان قدرت داشته و همهی رمانهای عامهپسند و ادبی دهه-ی اخیر خوشبختی زن و مرد را در کنار یکدیگر نمایش میدهند.
The Conceptual Space of Love in Iranian Novels Popular and Literary in 80 Decade This article seeks to represent the conceptual space of love in popular and literary novels of the 1380s. The conceptual framework of the present study is based on the views of Giddens, Beck, Beck-Grenheim and Baumann. Using purposeful sampling chose four literary novels(Nader Cafe, Who Believes Rustam, You will come to ruin, and Tibetan Dream And popular novels (estern goddess, the corridor of paradise, me and you /and Parichar. The criterion of dividing novels into literary and popular was based on the works of Hassan Mirabedini. The method used in this study was qualitative content analysis. The results show Popular stories represented romantic love in the community In these novels, love has a state of holiness; While literary novels represent liquid love in society; In these novels the thirst for love is present in all the characters in the story. Accordingly, the type of love in the two novels is different The transformation of romantic love to liquid love was seen only in literary novels Women in both novels have as much power as men. All popular and literary novels of the last decade show the happiness of men and women together.
خلاصه ماشینی:
اما این ادعای گیدنز تا چه حد در جامعه ی ما صادق بوده و عشق سیال جایگزین عشق رمانتیک در روابط بین زنان و مردان شده است ؟ به نظر میرسد بررسی رمان های منتشرشده در دو دهه ی اخیر میتواند مسیر مناسبی برای یافتن پاسخ به این پرسش باشد؛ چراکه رمان به منزلۀ حضور انسان امروزی در مقام شاهدی برای موجودیت هستی کنونی است (گلدمن ، ١٣٧١: ٢٨) و بنابراین آینۀ تمام نمای آن چیزی است که ما زندگی مینامیم (تقیپور، ١٣٨٧).
بااین حال ، نظام آبادی (١٣٨٨) در تحقیق خود با تحلیل محتوای کیفی شش رمان پرفروش دهۀ اخیر نشان میدهد که زنان به دنبال تعریف جدیدی از هویت و قدرت در خانواده هستند و تلاش برای درکی برابر و غیرکلیشه ای از عشق در بطن این نوشته ها دیده میشود.
مقوله هایمرتبط بافضایمفهومیعشق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 74 انواع عشق وشیوه هایابرازآن یکی از مهم ترین نتایج این پژوهش دستیابی به این نکته بود که عشق موجود در داستان های عامه - پسند مورد بررسی، نماینده ای از عشق رمانتیک در جامعه بودند؛ در این داستان ها عشق حالتی از تقدس به خود میگرفت .
مقولۀانواع عشق وابرازعشق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} انواع ازدواج و معیارهای آن تحلیل کیفی رمان ها نشان میداد که تقریبا نقش طرفین (دختر و پسر) در انتخاب یکدیگر در هر دو گونۀ داستان «پررنگ » است ، ولی نقش خانواده در رمان های ادبی یا «کم رنگ » بود یا به دلیل نداشتن اهمیت به آن اشاره ای نشده بود.
بر اساس تحلیل محتوای رمان ها به این نتیجه رسیدیم که بازنمایی عشق در داستان های عامه پسند و ادبی متفاوت است .