چکیده:
مقدمه: در ایجاد مشکلات وزن در کودکان و بزرگسالان، بر تفاوتهای فردی در چندین بُعد سبک غذاخوردن و تغذیه دلالت شده است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه رفتار غذا خوردن کودکان موردبررسی قرار داده شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. این پرسشنامه شامل 35 سؤال است که هشت عامل مؤثر بر رفتار غذا خوردن (لذت بردن از غذا، پاسخدهی به غذا، حساس شدن به غذاهای جدید، آرام خوردن، پاسخدهی به سیری، پرخوری هیجانی، میل به نوشیدنی و کمخوری هیجانی) را اندازه میگیرد. آزمودنیهای پژوهش 325 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. یافتهها: یافته های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس هشت مؤلفه آشکار میشود که تعداد این مؤلفه های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافتههای مؤلفین پرسشنامه همخوان است. نتیجهگیری: پرسشنامه نهایی بهدلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مناسب قابلیت بهکارگیری توسط پژوهشگران مختلف را دارا است.
Objective: In creating weight problems in children and adults, individual differences in several dimensions of eating and eating style have been indicated. In this study, standardization, validity and reliability of the children's eating behavior questionnaire were examined. Method: This questionnaire consists of 35 questions that include eight factors affecting eating behavior (food enjoyment, food responsiveness, food sensitivity, relaxation, satiety response, emotional overeating, desire to drink, and less). Measures emotional eating. The subjects were 325 elementary school students who were randomly selected for multi-stage cluster sampling. To investigate the validity of the questionnaire, the exploratory factor analysis method was analyzed by analysis of the main components and Cranbach's alpha method was used to investigate the reliability. Findings: The findings of the factor analysis section showed that by factor analysis, questions and rotation of results are revealed by warimax method of eight components, the number of these components obtained and also the questions that had a high factor load with these components. To a large extent, it is consistent with the findings of the authors of the questionnaire. Conclusion: Due to the strength of the structure and having appropriate psychometric apecifications, the final questionnarie had the capability to be used by researchers.