چکیده:
حق آگاهی و انتخاب مصرفکننده از مهمترین حقوق وی میباشد که حمایت از آن در دورهی قبل از انعقاد قرارداد میتواند زمینهساز ایجاد یک رابطهی حقوقی پایدار و منطبق با مقصود واقعی مصرف کننده باشد. در این مرحله علاوه برتعهد به دادن اطلاعات پیش قراردادی، تبلیغات کالا و خدمات و کارکرد اطلاع رسانی و تمییزدهندگی علایم تجاری به دلیل نقشی که در ایجاد آگاهی و نیز رغبت مصرفکننده دارند میتوانند زمینه ساز تصمیم آگاهانهی مصرفکننده شوند و در مواردی نیز با انعکاس اموری بر خلاف واقع نقش وارونهای داشته باشند. در نظام حقوقی ایران در خصوص ارائه اطلاعات پیش قرادادی میتوان بعضی قواعد و مقررات عام کلاسیک را مورد استفاده قرارداد و در بعضی مقررات خاص نیز به تکلیف اطلاع رسانی در این دوران اشاراتی شده اما تکلیف اطلاع رسانی در این دوران بهعنوان یک قاعده عمومی پذیرفته نشده است. در زمینه تبلیغات نیز فقدان قوانین جامع و کارآمد با توجه به اقتضائات فعلی از جمله تبلیغ از طریق فضای مجازی به شدت احساس میشود. در حقوق انگلستان عقیده سنتی بر عدم لزوم ارئه اطلاعات در دوران پیش قراردادی است. اما امروزه این نظام حقوقی هم تمایل به الزام عرضه کنندگان به افشای اطلاعات در این دوران پیدا کرده است. در مورد نقش علایم تجاری در حقوق مصرف کننده میتوان هدف ثانویه حمایت از حقوق علایم تجاری را حمایت از حق آگاهی مصرفکننده قبل از انتخاب کالا یا خدمت دانست.
Consumer right to awareness and making a choice are his/her most important rights, protecting such rights prior to the conclusion of a contract can provide the grounds for creating a stable legal relationship consistent with the consumer’s real intentions and goals. In this stage, in addition to the obligation to give the pre-contractual information, the advertising of goods and services as well as the disclosing and distinguishing functions of trademarks can lead to the consumer’s informed decision, due to the role they play in creating awareness and willingness in consumers. However, by displaying some unreal issues, they can have an opposite role in some cases. Within the Iranian legal system, some public classical rules and regulations can be used for providing the per-contractual information. Furthermore, in the Iranian system, a few references have been made to the role of information-disclosing in this era in some special regulations, but the role of information-disclosing as a public rule has not been accepted in this era. In the field of advertising, the lack of comprehensive and efficient rules regarding the present requirements including advertising through the virtual environment is extremely observed. In English law, the traditional view is on the basis of no need for providing information in the pre-contractual time. However, today, This legal system also tends to oblige the suppliers to disclose information in this era. With respect to the role of trademarks in the consumers right, the seconding goal of protecting the trademarks right can be protecting the consumer rights to awareness prior to choosing the goods or services.
خلاصه ماشینی:
در این مرحله علاوه برتعهد به دادن اطلاعات پیش قراردادی، تبلیغات کالا و خدمات و کارکرد اطلاع رسانی و تمییزدهندگی علایم تجاری به دلیل نقشی که در ایجاد آگاهی و نیز رغبت مصرف کننده دارند میتوانند زمینه ساز تصمیم آگاهانه ی مصرف کننده شوند و در مواردی نیز با انعکاس اموری بر خلاف واقع نقش وارونه ای داشته باشند.
(٢٩ ,٢٠٠٤ ,kucher) ٢-١ نظریه ی تعهد به دادن اطلاعات پیش قراردادی در نظام های حقوقی ایران و انگلیس نظام های حقوقی، مواضع متفاوتی در خصوص تکلیف اطلاع رسانی در دوران قبل از انعقاد قرارداد دارند، در این مبحث سعی بر آن است که موضع نظام حقوقی ایران در مقررات عام حقوق سنتی و مقررات خاص جدید بررسی و سپس رویکرد نظام حقوقی انگلیس مورد رسیدگی قرار گیرد.
(باریکلو و خزائی،١٣٩٠، ٦٩) از جمله مقررات خاصی که تکلیف اطلاع رسانی در دوران پیش از انعقاد قرارداد را بر عهده ی طرف مطلع قرار داده اند، ماده ٣٥ قانون تجارت الکترونیک مصوب ١٣٨٢ است که مقرر داشته اطلاعات اعلامی و تاییدیه ی اطلاعات به مصرف کننده باید در واسطی با دوام ، روشن و صریح بوده و در زمان مناسب و با وسایل مناسب ارتباطی در مدت معین و بر اساس لزوم حسن نیت در معاملات و از جمله ضرورت رعایت افراد ناتوان و کودکان ارائه شود.
(Pre contractual Duty to disclose information-A (comparison Between Norwegian and English contract law, 2007, 37 اگر چه در حقوق انگلیس اصل بر عدم تعهد به ارائه اطلاعات در دوره پیش قراردادی است ، با این حال حقوق قراردادهای مدرن ، امروزه مذاکرات پیش قراردادی و تعهد به افشای اطلاعات در این دوران را به عنوان یک مرحله مستقل جهت شکل گیری قرداد شناسایی میکند.