چکیده:
هدف این مقاله، استنتاج و تدوین الگوی پیادهسازی اسناد سیاستی کشور بر پایه آراء و اندیشههای امامخامنهای(مدظلهالعالی) است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از نوع کیفی بهشمار میآید که پس از مرور ادبیات پیادهسازی خطمشی و اسناد سیاستی، با استفاده از روش دادهبنیاد برای مطالعات اسلامیاز سخنرانیهای امامخامنهای از سال 1368 تا 1397، دادهها جمعآوری و با انجام مراحل کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، 200 مفهوم، 50 مولفه و 13 بُعد استنتاج شد. در نهایت الگوی مفهومیپیادهسازی اسناد سیاستی کشور با 5 مقوله «عوامل علّی و پیش نیازهای تحقق اسناد»؛ «عوامل زمینهساز تحقق اسناد»؛ «عوامل بازدارنده تحقق اسناد»؛ «عوامل فرآیندی و الزامات تحقق اسناد» و «عوامل بینشی و نگرشی تحقق اسناد» ارائه شده و هریک از مقولهها با استفاده از بیانات امامخامنهای تشریح و تبیین شده است.
The purpose of this article is to deduce and develop a model for the implementation of the country's political documents based on Imam Khamenei's views and thoughts. This research is an applied and qualitative research that after reviewing the literature on policy implementation, using the grounded theory method for Islamic studies from Imam Khamenei's lectures since 1989 By 2018, data were collected and deduced using coding (open, axial, and selective), 200 concepts, 50 components, and 13 dimensions. Finally, the conceptual model of the implementation of the country's policy documents with 5 categories "Causal factors and prerequisites"; "Contextual Factors"; "Inhibiting Factors"; "Process Factors and Requirements" And "insights and attitudes Factors " are presented and each of the categories is explained using Imam Khamenei's statements.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق به لحاظ هدف ، کاربردي و به لحاظ روش تحقيـق از نـوع کيفـي به شمار مي آيد که پس از مرور ادبيات پياده سازي خط مشي و اسناد سياستي، با اسـتفاده از روش داده بنيـاد براي مطالعات اسلامياز سخنراني هاي امام خامنه اي از سال ١٣٦٨ تا ١٣٩٧، داده ها جمع آوري و بـا انجـام مراحل کدگذاري (باز، محوري و انتخابي)، ٢٠٠ مفهـوم ، ٥٠ مولفـه و ١٣ بعـد اسـتنتاج شـد.
بسياري از منابع پيشين در حوزه پياده سازي و بسترسازي اجراي اسناد سياسـتي، فهرسـتي از عوامل ايجابي و سلبي اين پديده را بـه صـورت فهرسـت وار و يـا در قالـب الگـو معرفـي کرده اند (ضرغام بروجني و بذرافشان ، ١٣٩٣؛ حاجي پور و همکـاران ، ١٣٩٤؛ بـاقرنژاد و همکـاران ، ١٣٩٥؛ مختاريـان پـور، ١٣٩٦)؛ امـا الگـوي پيــاده سـازي اسـناد سياسـتي کشــور برگرفتـه از آراء و انديشـه هــاي امام خامنه اي در پيشينه شناسي تحقيـق ، يافـت نشـد.
بيانات در ديدار جمعي از معلمان و فرهنگيان سراسر کشور- ٢٩٤/٢/١٦ همچنين مطالبه و تاکيد هميشگي ايشان بـر تحقـق و عملـي شـدن اسـناد، نشـان دهنـده اهميت اين عامل در تحقق اسناد سياستي است .
بيانات در ديدار معلمان و فرهنگيان سراسر کشور- ٥٩٣/٢/١٧ همچنين اتخاذ برخي رويکردها در پياده سازي و اجراي هرچه بهتـر اسـناد تـاثير بسـزايي خواهد داشت که عبارتنـد از: توجـه بـه اسـناد سياسـتي بـه عنـوان ميثـاق ملـي و بـه عنـوان جهت گيري کلان و نقشه راه آينده ؛ همت مضاعف ، تلاش و عزم راسـخ در اجـرا؛ جامعيـت ، فراگيري و انسجام در اجراي سند؛ تمرکـز تصـميم گيـري و اجـرا در اجـراي سـند؛ اجـراي زنجيره وار و پيوسته برنامه هاي اجرايي؛ حمايت و پشـتيباني سـتادهاي فرادسـت ؛ مسـئوليت دادن به بخش ها و دستگاه ها؛ توجه به عزم ، اراده و منافع کارکنـان ؛ ثبـات جهـت گيـريهـا و سياست ها با وجود تغيير مجريان و تاکتيک ها و نقش کارکنان و مردم در اجراي سند.