چکیده:
همگام با تغییرات نظام آموزشی کشورمان در سالیان اخیر، موضوع هدایت تحصیلی نیز دچار تغییراتی شد که برخی چالشها و آسیبها را در پی داشته است. در همین راستا، هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایة نهم استان ایلام در سال تحصیلی 98-1397 بود. با بهرهجستن از ابزارهای کیفی و کمی، مطالعة حاضر از نوع روش تلفیقی بود. در بخش کیفی، تحلیل مضمون مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافتهای با دانشآموزان، اولیا و مشاوران، تا حصول اشباع نظری تا 27 مصاحبه انجام شد. روش نمونهگیری بهکاررفته از نوع هدفمند بوده و یافتهها توسط دیدگاه مشارکتکنندگان اعتباریابی شدهاند. تجزیهوتحلیل کدها به 44 کد مفهومی ذیل آسیبشناسی موضوع منجر شد که در هشت مقولة اصلی طبقهبندی شدند: «چالشهای بنیادین انتخاب، باورهای خاص اولیا، برگههای نمادین، ملاک عینی انتخاب، بیملاحظگی و رفع تکلیف، عملکرد مشاور از باور تا ناباوری، نارسایی الکترونیکی و القائات ناهمگون». بخش کمی نیز شامل 400 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه نیز بر اساس یافتههای کیفی تدوین و اعتبار آن با تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد، از بین آسیبهای هشتگانة مستخرج کیفی، چالشهای انتخاب رشته از دیدگاه دانشآموزان مهمترین آسیب بود. همچنین، نتایج آزمون من- ویتنی برای تعیین ملاک اصلی در کسب رشته، حاکی از این بود که دانشآموزان نمرات کارنامه را اصلیترین معیار برای کسب رشتة دلخواه دانستهاند.
The main aim of this research was to examine the pathology of educational guidance in the 9th grade students of Ilam province in the academic year of 2018-2019. the present study was of a combined paradigm type. In the qualitative section, using the thematic analysis method, in-depth and semi-structured interviews were conducted with students, parents, and counselors to cover theoretical saturation up to 27 interviews. The sampling method used was a purposeful and the findings were validated by the participants’ perspectives. By coding and analyzing the codes, 44 conceptual codes were developed for the pathology of the subject, which were classified as eight main categories as follows: Fundamental Selection Challenges, Particular Beliefs of the Parents, Symbolic Forms, Objective Criterion of Choice, Inconsiderateness and Working to Rule, Advisor’s Performance from belief to disbelief, Electronic Failure, Heterogeneous Claims, The quantitative section included a sample size of 400 students who were selected using the random sampling method. The questionnaire was also designed based on the qualitative findings and its validity was verified by confirmatory factor analysis. The descriptive and inferential tests were used to analyze the research questions. The results revealed among the eight qualitative damages derived, the challenges of choosing a discipline were the most important damages from the perspective of students. The results of the Mann-Whitney test to determine the main criterion for the acquisition of the field suggested that the students have recognized the report card scores as the main criterion for the acquisition of desired discipline.