چکیده:
بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما به عنوان مهمترین و اصلیترین بخش خبری صداوسیما نقش مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی خبری در کشور دارد. با توجه به عملیات رسانهای گستردۀ دشمنان در قالبهای مختلف برای ناامیدکردن مردم، ایجاد نشاط اجتماعی در کشور از اهمیت بالایی برخورداراست. پژوهش حاضر با تأکید بر نقش اخبار تلویزیون در گسترش امید و نشاط، بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما را از منظر چگونگی پوشش اخبار امیدآفرین و نشاطآور بررسی کرده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعۀ آماری در این پژوهش کل اخبار پخش شدۀ خبر ساعت 21 در سال 1397است و با روش نمونهگیری سیستماتیک، 73 قسمت از این بخش خبری به عنوان نمونه انتخاب شد. براساس یافتهها، شاخص امید به زندگی در میان شاخصهای امید و نشاط با 35 درصد بیشترین فراوانی را داشته؛ این بخش خبری موضوع اقتصادی را در اخبار امیدآفرین و نشاطآور بیشتر انعکاس داده، همچنین «صدای گوینده بر روی تصویر+ قطعۀ سرد» با 31 درصد، بیشترین قالبی بود که از آن استفاده شده است. اخبار امیدآفرین و نشاطآور در این بخش خبری بیشتر از جنس سخت خبر، نوع فرایندمدار، جهتگیری مثبت، ارزش خبریِ دربرگیری با کارکرد پیام اطلاعرسانی بوده است. نتایج این پژوهش میزان توجه بخش خبری ساعت 21 به اخبار امیدآفرین و نشاطآور را از مجموع اخبار منتشر شده در بازۀ زمانی مذکور 17/5 درصد نشان میدهد.
The news desk of IRIB Network One at 21pm, is regarded as the most important & major news desk which plays an important role in distribution of information & current making throughout the country. Regarding the wide spread media operation of enemies in promoting hopelessness via various formats, injecting exciting joy in the society is of high importance. The present research with emphasis on the role of television in expanding hope & joy, has adopted 21 hours news desk to observe & survey how this news division broadcasts promising news. This research has applied quantitative discourse analysis method. The statistical population of the research is all the news desk of Network one at 21 hours during 2018. By systematic sampling, 73 parts of this news desk was selected. Based on the findings, the index of “Hope for Living” & “Hope and Joy” gained 35% among other indices. This news desk has had more emphasis on economic news spreading joy & hope, and also off-screen comments have gained 31% as the major format. Joyful & hopeful news in this news desk have been mostly Hard News, being process-centered with positive outlook. The outcome of the research shows that this news desk has had 17.5% of audience being attracted to its content from all the news broadcast during the aforementioned period of time.