چکیده:
دغدغه ایجاد کیفیت مطلوب در فضای معماری همیشه مورد توجه معماران و پژوهشگران این عرصه بودهاست و توجه آنها را به مفاهیم و نظریههای زبانی به لحاظ فلسفی و نظریهای جلب کرده است. لیکن نشانهشناسی بهعنوان ابزاری جهت تحلیل و ارزیابی هویت در طراحی مسکن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. خانه مکانی است که افراد بیشترین تعلق را در آن احساس کرده و بیشترین زمان را در آن سپری میکنند، به همین جهت شناخت مفاهیم عمیق آن میتواند به خلق محیطی مطلوب منجر شود. بسیاری از نیازهایی که از یک خانه انتظار میرود بر اساس نیازهای انسان در دورههای مختلف شکل میگیرد. این پژوهش با در نظر گرفتن دو دوره تاریخی قاجار و معاصر در شهر شیراز، خانه را به مثابه متنی میپندارد که از لایههای مختلفی تشکیل شده و با بررسی رویکردهای نشانهشناسی میتوان به تأثیر این لایهها بر معماری خانه و دریافت معانی عناصر و فضاهای مختلف خانه دستیافت. لذا با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص نشانهشناسی، ابتدا به تشریح مفاهیم نشانهشناسی پرداخت شده، دادهها و نظریههای مرتبط با این مبحث گردآوری شده و سپس در یک سیستم معماری جهت ایجاد مدل مفهومی از نشانهشناسی و در راستای خوانش هر اثر معماری تعریف شدهاست، سپس خانههای دوره قاجار و مجتمعهای مسکونی معاصر بر اساس مدل مذکور تحلیل شده است. روش تحقیق به صورت ترکیبی از نوع کیفی-کمی بوده است و نتایج پژوهش حاصل از بررسی کتابخانهای و اسنادی و بررسی پرسشنامهها و تحلیل مصاحبهها، نشان از چگونگی اثر عناصر معماری تأثیر پذیرفته از لایه معماری و فرامعماری در دو دوره تاریخی بر معانی دریافت شده توسط کاربران دارد.
Concerns about the creation of a desirable quality in the architectural space have always taken into consideration by architects and researchers in this field. And their attention has been attracted to theoretical and philosophical of language theory. However semiology has been not considered as a tool for identify analysing and evaluating designing homes. House is the place where people feel the most belonging and spend there most of their time, so knowing its deep concepts can lead to creation of an ideal environment. Most of requirements that are expected for home are based on the needs human in different periods. This research, by considering the two historical periods of Qajar and contemporary in Shiraz-Iran, supposes the house as a texture composed of different layers, that by examining the semiology approaches it makes it possible to examine the effects of these layers on house architecture and to obtain different meanings of elements and spaces of homes. Therefore, according to studies on semiotics, the concept of semiology has described, the data and theories related to this topic were first collected and then defined in an architectural system to create a conceptual model of semiology for reading each architectural work. Then the houses of the Qajar period and contemporary residential complexes have been analysed based on above model. The research method is a combined one of qualitative - quantitative type. The results of the study concluded through library and documentary research, and investing questionnaire and analysing interviews, shows how the elements of architecture that affected by architectural and meta-architectural layer in these two historical periods influence the meanings understood by users.