چکیده:
به باور عموم مسلمانان، خضر(ع) از اولیای الهی است که پس از نوشیدن آب حیات، عمر جاودان یافته و به زنگی جاوید دارد. بااینکه نام خضر(ع) به صراحت در قرآن نیامده، در منابع روایی شیعه از پیامبران الهی دانسته شده که درباره نام و نسب او اختلاف نظر است. ازاین رو او را خضر(ع) می نامیدند که هرجا می نشیند یا نماز می گزارد، زمین زیر پایش سبز و خرم می شود.
در باور مسلمانان، خضر(ع) موکل بر خشکی و الیاس(ع) موکل بر دریاهاست و هردو از زندگی جاوید برخوردارند. زندگی جاودان خضر(ع) سبب شده در بسیاری از سرزمین های اسلامی، زیارتگاه های فراوانی، مقام این پیامبر الهی دانسته شود. کشور عراق نیز از سرزمین های اسلامی است که بنا به گزارشی، حدود ۱۵۰ محل در آن، مقام خضر(ع) دانسته شده است. برخی از این مقام ها در اماکن مقدس شیعی مانند مسجد کوفه و مسجد سهله واقع شده و برخی با الیاس(ع) مشترک است و مقام «خضر الیاس» نامیده می شود.
این نوشتار پس از معرفی اجمالی حضرت خضر(ع) در باور شیعیان و بیان عمر جاوید او، برخی از مکان هایی که در کشور عراق، به عنوان مقام خضر نبی شناخته می شود را برای خواننده شرح می دهد.
ان عموم المسلمین یؤمنون بأن الخضر من أولیاء الله، وقد أصبح عمره أبدیا، بعد أن شرب من ماء الحیات. وعلی الرغم من أن اسمه لم یذکر فی القرآن بصراحة، الا أن مصادر الروایات الشیعیة تشیر الی أن الخضرمن أنبیاء الله تعالی. وقد اختلفوا فی اسمه ونسبه، وقد قال البعض سمی خضرا، لان الارض التی کان یطأها والمکان الذی کان یصلی فیه یصبح أخضرا، ولهذا سمی خضرا. ویعتقد المسلمون أن الخضر کان موکلا علی البر، والیاس علی البحار. وکلاهما یتمتعان بحیات أبدیة. إن الحیاة الابدیة للخضر، جعل الناس یذکرون له مزارات کثیرة فی البلاد الاسلامیة. والعراق من البلاد الاسلامیة التی یقال عنها، طبقا لبعض التقاریر، انه یوجد حوالی 150 مزارلهذا النبی فی العراق، وتوجد بعض هذه المزارات فی اماکن شیعیة مقدسة کمسجد الکوفة والسهلة. وبعض هذه المزارات مشترکة مع (الیاس) لهذا تسمی ب (خضر الیاس) هذه المقالة تقوم بتعریف مجمل لحیات حضرة الخضر، ایمان الشیعة ان للخضر حیات أبدیة، شرح بعض الاماکن الموجودة فی العراق للقاری ء والمشهور عنها انها مقامات لحضرة خضر النبی.
The majority of Muslims believe that Khizr (a) is one of Gods saints, and after drinking the water of eternity, gained eternal life. Although the Quran hasnt explicitly mentioned Khizr (a), but Shia sources of narration have introduced him as one of Gods prophets, although there is disagreement about his name and ancestors. He is called Khizr (a) because beneath him vegetates wherever he sits or prays.
Muslims believe that Khizr (a) is the representative on land, and Ilyas is the representative on water, and both live an eternal life. The fact that Khizr (a) has an eternal life is the reason why many pilgrimage places in the Islamic land have been identified as the station of Khizr. Iraq, is one of the Islamic countries which has 150 known sites as the station of Khizr, some of which are placed in holy Shia places such as the Mosque of Kufah and al-Sahlah Mosque. Some of these stations are shared with Ilyas and are called Khizr Ilyas.
This article briefly introduces Khizr (a), his position in Shia belief, and his eternal life, and also introduces some of the places which are the station of Khizr the Prophet (a) in Iraq for its readers.