چکیده:
حفظ و سلامت امام زین العابدین(ع) به عنوان حجت خدا پس از سومین امام، مشیت الهی بود تا زمین لحظه ای بدون حجت خدا نباشد و در سایه او جایگاه امامت تداوم یابد. امام سجاد(ع) تنها بازمانده مرد از خاندان امام حسین(ع) بود که به خواست خداوند در کربلا و در شب و روز عاشورا بیمار شد و هرچند طبق نقلی در آن حال دست به شمشیر برد و مجروح گردید، لیکن از سرزمین کربلا زنده بازگشت. اقدامات امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)، در طول اراده الهی، برای حراست از امام زین العابدین(ع) موثر بود؛ اقداماتی که به ترتیب در مدینه، کربلا و کوفه اتفاق افتاد و چهارمین امام را از چند خطر قطعی نجات بخشید. این مقاله ضمن توجه به مبارزه امام سجاد(ع) در روز عاشورا، به بررسی و تحلیل عوامل چهارگانه حفظ امام می پردازد.
یعد الحفاظ علی صحة الإمام زین العابدین علیه السلام وحیاته کحجة الله بعد الإمام
الحسین علیه السلام مشیئة إلهیة لکی لا تخلو الأرض من حجة الله سبحانه وتستمر
الإمامة فی ضوء حیاته. کان الإمام زین العابدین علیه السام الرجل الوحید الذی بقی
من ذریة الإمام الحسین علیه السلام، حیث مرض بمشیئة الله سبحانه فی لیلة عاشوراء
رغم أنه عدل إلی السیف فی هذه الحالة وأصیب بجروح، ولکن عاد من أرض کربلاء
حیا. وکانت تقع إجراءات الإمام الحسین علیه السلام وزینب الکبری سلام الله علیها
فی طول الإرادة الإلهیة للحفاظ علی حیاة الإمام زین العابدین علیه السام، حیث قاما
بها علی التوالی فی المدینة وکربلاء والکوفة وتکون السبب فی نجاة الإمام الرابع من عدة
مخاطر تهدد حیاته.
أما الباحث فی المقالة التی بین یدی القارئ الکریم یقوم بدراسة وتحلیل العوامل
الأربعة للحفاظ علی حیاة الإمام السجاد علیه السلام، إضافة إلی الاهتمام بقتاله فی یوم
عاشوراء.
Protecting Imam Zain al-Abedin and caring his health in Karbala as
the proof of God after the third Imam was a divine providence to
not allow the earth to be ignored a moment without God’s authority
and to continue imamate by his presence. Imam Sajjad was the only
male of the family of Imam Hussein who was saved by the Lord’s
will in Karbala as he got sick the night and day of Ashura. Although
he took his sword despite his sickness and got injured, he returned
from Karbala alive. Besides the divine will, what Imam Hussein and
Zainab did were effective in protecting Imam Zain al-Abedin; deeds
which were taken place in Medina, Karbala, and Kufa respectively
and saved the fourth Imam from a number of real risks. Focusing
the struggle of Imam Sajjad on Ashura, this article examines and
analyzes the four factors of protecting the Imam.
خلاصه ماشینی:
امام سجاد7 تنها بازمانده مرد از خاندان امام حسین7 بود که به خواست خداوند در کربلا و در شب و روز عاشورا بیمار شد و هرچند طبق نقلی در آن حال دست به شمشیر برد و مجروح گردید، لیکن از سرزمین کربلا زنده بازگشت.
در جریان نهضت خونین کربلا، امام سجاد7 به خواست خدا در شب و روز عاشورا بیمار شد و همسو با آن می توان از اقدامات امام حسین7 و حضرت زینب3 در طول اراده الهی یاد کرد که در حراست و حفظ سلامت امام سجاد7 کوشیدند و ایشان را از خطرهای بزرگ و نقشه های شوم دشمن پاسداری کردند.
همچنین امام سجاد7 در گزارش خود از شب عاشورا به بیماری خود اشاره کرده و فرموده است:إِنِّی جَالِسٌ فِی تِلْکَ الْعَشِیَّه الَّتِی قُتِلَ أَبِی صَبِیحَتِهَا وَ عَمَّتِی زَیْنَبُ عندی تُمَرِّضُنِی (طبری، 1387ق، ج5، ص420؛ ابن کثیر، 1407ق، ج8، ص177؛ یعقوبی، بی تا، ج2، ص243؛ مفید، 1413ق، ج2، ص93).
حُمَید بن مسلم ازدی، از گزارشگران واقعه کربلا، که در روز عاشورا از سپاهیان عمر بن سعد بود، مدعی است که پس از شهادت امام حسین7 به اتفاق شمر و عده ای از همراهان او به خیمه امام سجاد7 رسیدیم و دیدیم آن حضرت از شدت بیماری بر بستر خود افتاده است و تاب حرکت ندارد.
همچنین می توان به نقش مؤثر امام حسین7 و حضرت زینب3 نیز اشاره کرد که در طول اراده الهی در حفظ سلامت امام زین العابدین7 تلاش کردند و امام را از چند خطر قطعی نجات دادند.