چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند موفقیت صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با استفاده از اصول ارزشیابی مدیریت پروژه در استان لرستان انجام شد. جامعه آماری شامل 750 نفر از زنان عضو صندوق اعتبارات خرد بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 257 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخت بود، که روایی آن با نظر اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، از آمارههای میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی و در بخش تحلیل استنباطی، از آزمون همبستگی، آزمون تحلیل واریانس و تحلیل تشخیصی استفاده شد. نتایج گروهبندی حاصل از تحلیل تشخیصی نشان داد که تابع ممیزی قادر است با درجه صحت 4/79 درصد، سه نوع صندوق خوب، متوسط و ضعیف را گروهبندی کند؛ همچنین، 4/76 درصد اعضای صندوق خوب، 5/88 درصد اعضای صندوق متوسط و 5/70 درصد اعضای صندوق ضعیف بهطور صحیح در صندوق خود قرار گرفتهاند. افزون بر این، بر پایة یافتههای آزمون همبستگی، اعضای دارای وضعیت بهتر به لحاظ درآمد، سابقه عضویت در صندوق، تعداد وام دریافتی و مبلغ وام دریافتی، نقش صندوق خرد در زندگی خود را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی مطلوبتر ارزیابی کردند. بر اساس نتایج مطالعه، ارائه آموزشهای کارآفرینانه و شناسایی خیّران برای حمایت مالی بیشتر از صندوقها توصیه میشود.
This study aimed at analyzing the success rate of rural women's micro-credit funds by applying principles of project management assessment in Lorestan province of Iran. The statistical population included 750 members of the rural women's micro-credit funds, out of whom 257 individuals were selected as the sample size using the Krejcie and Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The data were analyzed by using the mean, standard deviation, frequency and frequency percentage in the descriptive statistics section and applying correlation test, ANOVA and diagnostic analysis in the inferential analysis section. Grouping results of the discriminant analysis indicated that the audit function was able to group three types of good, average, and weak funds with a 79.4 percent degree of accuracy. The study results also showed that 76.4 percent of the members of the good funds, 88.5 percent of the members of the average funds, and 70.5 percent of the members of the weak funds were properly placed in their funds. In addition, according to the correlation test results, the members with better status in terms of income, period of membership, number of received loans and amount of received loans were more satisfied economically, socially, culturally and psychologically with the performance of Agriculture-Jahad Organization of the province in the course of funds’ activities.
خلاصه ماشینی:
Ahmadpour et al)، در زمينة عوامل مؤثر بر موفقيـت صـندوقهـاي اعتبـارات خـرد زنـان روسـتايي اسـتان فـارس، کـه بـا بهـرهگيـري از پرسشنامه اي محقق سـاخت بـراي جمـع آوري دادههـا بـه منظـور توصـيف متغيـر ميـزان موفقيـت 1 صندوق اعتبارات خرد زنان روستايي و بـه شـيوة «فاصـله انحـراف معيـار از ميـانگين » صـورت گرفت ، نشان داد که عوامل اقتصادي، اجتماعي ، آموزشي ، حمايتي ، عملکـردي و ويژگـي هـاي شخصيتي پاسخ گويان بر موفقيت اين صندوق ها مؤثرند؛ و از ايـن رو پيشـنهاد شـد کـه خـدمات آموزشي براي اعضاي صندوقها و جلب مشارکت آنها گسترش يابد.
جدول ٣- تحليل واريانس متغيرهاي وابسته بر حسب سابقه عضويت در صندوق ميانگين (سال) آماره سطح متغير کمتر از ٥ ٨-٥ بيشتر از ٨ n= 105 n= 67 n= 85 F معني داري ديدگاه پاسخ گويان در خصوص فعاليت 3/78a 3/81a 3/98b 6/53 0/002 جهاد کشاورزي در مرحله نيازسنجي ديدگاه پاسخ گويان در خصوص برگزاري جلسات توجيهي پيش از 3/48a 3/47a 3/74b 15/27 0/001 راهاندازي صندوق ديدگاه پاسخ گويان در خصوص 3/48a 3/37a 3/75b 27/33 0/001 مطلوبيت فعاليت هاي صندوق روستاي خود ديدگاه پاسخ گويان در خصوص نقش 3/47a 3/42a 3/69b 13/58 0/001 صندوق خرد در زندگي افراد رضايت مندي اعضا از کارکرد 3/59a 3/53a 3/86b 8/42 0/001 جهادکشاورزي در روند فعاليت صندوق مأخذ: يافته هاي پژوهش a و b : تفاوت و تشابه ميانگين درون گروهي را نشان مي دهد ١۴۶ تحليل واريانس متغيرهاي وابسته بر حسب تعداد دفعات شرکت در کلاسهاي آموزشي جدول ٤ نتايج مقايسه ميـانگين متغيرهـاي وابسـته پـژوهش را بـر حسـب تعـداد دفعـات شرکت پاسخ گويان در کلاسهاي آموزشي نشان مي دهد.