چکیده:
رسیدن به جامعهای آرمانی، بر فطرت الاهیآدمی و مطالبه همیشگی جوامع انسانی مبتنی بوده است. تحقق جامعه مهدوی در اندیشه شیعه، رسیدن به چنین آرمانی است که در کلام معصومان علیهم السّلام و اندیشههای متفکران اجتماعی مسلمان به کرّات تبیین شده و البته دستیابی به آن، نیازمند شکلگیری زمینههای آن در همه ابعاد اجتماعی، در جامعه منتظران است. از جمله متفکران اسلامی معاصر در این حوزه، حضرت آیتالله خامنهای است که این نوشتار درصدد بازخوانی و تبیین شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان با روشی توصیفی- تحلیلی است. بر اساس یافتههای تحقیق، شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان دو وجه دارد: از یکسو، هر فرد مهدیباور، در زیست اجتماعی خود، باید دارای ویژگیهایی باشد، مانند ایمان در عقیده، صداقت، ایثار، مجاهدت، مهرورزی و پرهیز از کینهتوزی و از سوی دیگر، کلیت جامعه منتظر نیز باید دارای شاخصههای اجتماعی باشد، همچون حقمداری، التزام عملی به سیره معصومان علیهم السّلام، باور جمعی به مهدویت، انتظار و آمادگی برای ظهور، تلاش همگانی برای عدالت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، پیوند امت و رهبری، تربیت معنوی و اخلاقی افراد در خانواده و جامعه، حاکمشدن امنیت اجتماعی و روانی، رعایت کرامت انسانها و مساوات در برابر قانون.
Achieving an ideal society has always been based on the divine nature of human and the constant demand of human societies. The realization of Mahdavi society in Shiite thoughts and achieving such ideal have been repeatedly explained in the words of the Infallibles and the thoughts of Muslim social thinkers. Of course, achieving such ideals requires the formation of its contexts in all social dimensions in the waiting society. One of the contemporary Islamic thinkers in this field is Ayatollah Khamenei. This paper seeks to re-read and explain the social characteristics of a waiting society from his point of view with a descriptive-analytic method. According to the research findings, the social characteristics of the waiting society from his point of view have two aspects: on the one hand, every Mahdi believer, in his social life, should have characteristics such as faith in belief, honesty, self-sacrifice, jihad, compassion and avoidance of malice. On the other hand, the whole of the waiting society must also have social characteristics, such as right-centeredness, practical commitment to the manners of the Infallibles , the collective belief in Mahdism, waiting and preparation for the appearance, public effort for the social justice, enjoining the good and forbidding the evil, the connection between the ummah and the leadership, the spiritual and moral education of individuals in the family and society, the rule of social and psychological security, the observance of human dignity and equality before the law.
خلاصه ماشینی:
بر اساس یافتههای تحقیق، شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان دو وجه دارد: از یکسو، هر فردِ مهدیباور، در زیستِ اجتماعی خود، باید دارای ویژگیهایی باشد، مانند ایمان در عقیده، صداقت، ایثار، مجاهدت، مهرورزی و پرهیز از کینهتوزی و از سوی دیگر، کُلیت جامعه منتظر نیز باید دارای شاخصههای اجتماعی باشد، همچون حقمداری، التزام عملی به سیره معصومان؟عهم؟، باور جمعی به مهدویت، انتظار و آمادگی برای ظهور، تلاش همگانی برای عدالت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، پیوند امت و رهبری، تربیت معنوی و اخلاقی افراد در خانواده و جامعه، حاکمشدن امنیت اجتماعی و روانی، رعایت کرامت انسانها و مساوات در برابر قانون.
جامعه منتظران، جامعهای است که به راحتی امکان دسترسی به آن برای منتظران فراهم نیست و تنها مومنان به دین الاهی و بهویژه شیعیان امام عصر؟عج؟ میتوانند در تحقق این جامعه منتظر سهیم باشند و بیشک زندگیکردن در جامعه مهدوی نصیب کسانی خواهد شد که در جامعه منتظران، نقشآفرینی مطلوبی داشته و در آن جامعه مهدوی نیز آمادگی رسیدن به مقام شهادت در رکاب امام خود را دارند.
بر این اساس، اگر افراد جامعه منتظر، برای آینده خود در جهان مهدویت و عصر ظهور، نقشی را متصور هستند، نیاز است در همین جامعه، آن نقش را عمل کنند و به نوعی به تمرین بپردازند تا هنگام تحقق ظهور و شکلگیری جامعه مهدویت، آمادگی ایفای نقش حقیقی را داشته باشد و این همان خودسازی انسان متناسب با نقش مطلوب است.