چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف آگاهی از تأثیر هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی و شناسایی وضعیت هر کدام از متغیرهای مذکور در کتابخانههای عمومی استان گیلان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام گرفت.
روش پژوهش: پژوهش از نظر نوع، کاربردی، از نظر روش، توصیفی – پیمایشی، و از نظر ماهیت، مطالعۀ همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامۀ هوش سازمانی کارل آلبرخت و اثربخشی سازمانی پارسونز است. جامعۀ پژوهش، 162 نفر کتابدار کتابخانههای عمومی استان گیلان بوده است که با استفاده از جدول مورگان نمونهای به حجم 118 نفر انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی و برای انجام محاسبات آماری از نرمافزار آماری (اس. پی. اس. اس.) استفاده شده است.
یافتهها: بین هوش سازمانی و مؤلفههای آن با اثربخشی سازمانی و مؤلفههای آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. میزان برخورداری کتابداران از هوش سازمانی و مؤلفههای آن بالاتر از حد متوسط قرار دارد. در خصوص وضعیت اثربخشی سازمانی، میزان اثربخشی سازمانی و مؤلفههای آن به جز مؤلفه پایداری و حفظ الگوها که کمتر از حد متوسط بدست آمده است در دیگر مؤلفهها بالاتر از حد متوسط بوده است.
نتیجهگیری: هوش سازمانی بر موفقیت و اثربخشی کتابخانه تأثیرگذار است. توجه یکسان به همهی مؤلفههای هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی و تلاشهای هماهنگ و سازمانیافته در جهت حل مسائل کاری، افزایش حقوق و مزایا، فراهم کردن امکانات رفاهی و طرحهای تشویقی، ایجاد نظام پاداش رضایتبخش زمینه رشد و پیشرفت کتابدران را فراهم کرده و در نتیجه باعث ارتقای اثربخشی در کتابخانهها خواهد شد.
Objective: The aim of this research is to investigate the impact of organizational intelligence on
organizational effectiveness, and also to identify the situation of the aforementioned variables in
public libraries of Guilan province under the authority of Iran public libraries foundation.
Methods: This study was an applied one, using the descriptive survey research and correlation
method. Data gathering was done by 2 questionnaires of Karl Albrecht organizational intelligence
and Parsons organizational effectiveness. The research population are all employees of the public
libraries of Guilan province that are 162 people that 118 of them were selected as the sample size.
Data Analysis was done by indicators of descriptive statistics and statistical calculations were
carried out by SPSS.
Results: The findings show that positive and significant relationship exists between
organizational intelligence and it`s components with effectiveness and dimensions. the
organizational intelligence of librarian and it`s components is more than the mean. The result of
effectiveness shows that except of the latency component that is less than the mean but other
components are more than the mean.
Conclusion: The findings indicate that organizational intelligence impacts on success and
effectiveness of the library. Equal attention to all organizational intelligence elements and
organizational effectiveness and organized and coordinated efforts in order to solve work problems,
increases salaries, provide facilities and encouragement programs, create satisfying reward system
to raise librarian growth and finally will lead to increase in effectiveness in libraries.