چکیده:
موسسات بزرگ حسابرسی، نتیجهی صدها سال ادغام و تحصیل هستند. به سبب بروز مشکلاتی که در موسسات حسابرسی کوچک و متوسط به وجود آمده و معمولا گریزی از آن نیست، ادغام روندی ضروری برای استمرار حیات حرفهی حسابرسی در ایران است. پژوهش حاضر کوشیده است میزان تاثیر حقالزحمهی حسابرسی و میزان تاخیر در روزهای گزارش حسابرسی بر کیفیت حسابرسی شرکتهایی که از خدمات این شرکتها استفاده کردهاند را مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور و جهت نیل به اهداف پژوهش تعداد 80 شرکت به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شده است. ازآنجا که نتایج این پژوهش میتواند در تصمیمگیریهای شرکتها و موسسات حسابرسی مورد استفاده قرار گیرد، از نوع پژوهشهای کاربردی است. همچنین با توجه به اینکه این پژوهش در پی یافتن ارتباط بین چندین متغیر است، از نوع توصیفی- همبستگی و روش شناسی آن از نوع پس رویدادی است. تعداد سالهای مورد بررسی 5 سال است (1393-1397). مدلهای مورد بررسی، رگرسیون خطی چندگانه است که با استفاده از نرمافزار ایویوز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج بررسی فرضیات نشان داد که در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام شده استفاده کردهاند، بین حقالزحمهی حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطهی مثبت وجود دارد اما این رابطه در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام نشده استفاده نکردهاند، منفی است. در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام شده استفاده کردهاند، بین تاخیر در گزارش حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطهی منفی وجود دارد و در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام نشده استفاده نکردهاند، بین تاخیر در گزارش حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطهی مثبت وجود دارد.
Large audit firms are the result of hundreds of years of integration and education. Due to the problems that have arisen in small and medium-sized auditing firms and are usually unavoidable, integration is a necessary process for the continuation of the auditing professional life in Iran. The present study has tried to examine the effect of audit fees and the amount of delay in the days of audit reports on the audit quality of companies that have used the services of these companies. For this purpose and in order to achieve the research objectives, 80 companies have been selected as a sample using the systematic sampling method. Since the results of this research can be used in the decisions of companies and auditing firms, it is an applied research. Also, considering that this research seeks to find the relationship between several variables, it is descriptive-correlational and its methodology is post-event. The number of years studied is 5 years (1393-1397). The studied models are multiple linear regressions that have been analyzed using Ives software. The results of the hypothesis study showed that in companies that have used the services of the merged auditors, there is a positive relationship between audit fees and the quality of audit services, but this relationship is negative in companies that have not used the services of non-integrated auditors. In companies that have used merged auditor services, there is a negative relationship between audit report delay and the quality of audit services, and in companies that have not used merged auditor services, there is a positive relationship between audit report delay and audit service quality.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر کوشیده است میزان تأثیر حقالزحمهی حسابرسی و میزان تأخیر در روزهای گزارش حسابرسی بر کیفیت حسابرسی شرکتهایی که از خدمات این شرکتها استفاده کردهاند را مورد بررسی قرار دهد.
نتایج بررسی فرضیات نشان داد که در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام شده استفاده کردهاند، بین حقالزحمهی حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطهی مثبت وجود دارد اما این رابطه در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام نشده استفاده نکردهاند، منفی است.
پژوهش حاضر خواهد کوشید تأثیر کیفیت خدمات حسابرسی، تأخیر در گزارش حسابرسی و حقالزحمهی حسابرسان را در نتیجهی ادغام مؤسسات ردهی الف جامعهی حسابدران رسمی ایران را مورد بررسی قرار دهد.
با توجه به مطالب بیان شده فرضیات پژوهش حاضر به صورت زیر تدوین شدهاند: در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام شده استفاده کردهاند، بین حقالزحمهی حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطهی مثبت وجود دارد.
فرضیهی چهارم که آخرین فرضیهی مورد بررسی این پژوهش است رابطهی بین کیفیت خدمات حسابرسی و تأخیر در گزارش حسابرسی را در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام نشده استفاده نکردهاند بررسی کرده است.
در این 4 فرضیه رابطهی میان حقالزحمهی حسابرسی و میزان تأخیر در گزارش حسابرسی با کیفیت خدمات حسابرسی در دو نوع از شرکتهایی که از خدمات مؤسسات حسابرسی ادغام شده و ادغام نشده استفاده کردهاند بررسی شده است.
فرضیات سوم و چهارم رابطهی میان تأخیر در گزارش حسابرس و کیفیت خدمات حسابرسی را در شرکتهایی که از خدمات حسابرسان ادغام شده و نشده استفاده کردهاند بررسی کرده است.
The effect of the Big Eight accounting firm mergers on the market for audit services.