چکیده:
تصمیمات مکانیابی، مسیریابی و تخصیص در زنجیره تأمین بیتردید یکی از مباحث بسیار مهم این فلسفه مدیریتی محسوب میشوند که تاثیر فراوانی بر کاهش هزینههای زنجیره تأمین و رضایت مشتریان دارد. این تحقیق به ارائه یک رویکرد یکپارچه از شبکه-های توزیع پرداخته است. توابع هدف در مدل ریاضی پیشنهادی شامل حداقل کردن مجموع هزینههای مرتبط با وسایل حمل و نقل، هزینه اجاره انبارها و حداقل کردن ریسک سیستم میباشد. مدل پیشنهادی دارای پیچیدگی محاسباتی زیادی میباشد و حل آن با روشهای دقیق در زمان معقول امکانپذیر نمیباشد. بنابراین یک الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه جدید به نام الگوریتم جستجوی هارمونی چندهدفه ارائه شده است. به منظور اثبات اثربخشی و کارایی الگوریتم در حل مدل پیشنهادی، ابتدا با استفاده از روش تاگوچی پارامترهای الگوریتم در بهترین سطوح ممکن تنظیم میشوند. سپس مسائل نمونه تصادفی تولید و عملکرد الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با الگوریتمهای ژنتیک مرتبسازی نامغلوب و ژنتیک رتبهبندی نامغلوب ارزیابی میشود.
Locational decisions, routing and allocation in supply chain management philosophy is undoubtedly one of the most important issues that affect the frequency of the supply chain cost reduction and customer satisfaction. This paper presents an integrated approach to the distribution network. The objective function of the proposed mathematical model consists of minimizing the total costs associated with transportation and warehouse rental costs and also minimize the risk of system. The model has high computational complexity and the exact method of solving it is not possible in a reasonable time. The result is an innovative multi-objective algorithm known as the objective harmony search algorithm is presented. To demonstrate the effectiveness and efficiency of the proposed algorithm to solve the model using the Taguchi method algorithm parameters are adjusted in the best possible rates. Then a random sample of the issues and the performance of the proposed algorithm with NSGA-ǁ and NRGA evaluated.
خلاصه ماشینی:
صفحات ١٣٨-١٠٥ ارائه یک مدل چند هدفه برای مسئله مکان یابی- مسیریابی با در نظر گرفتن حداقل ریسک و حداکثر پوشش تقاضا علیرضا علینژاد،* ابوالفضل کاظمی،** مرضیه کریمی *** تاریخ دریافت :٩٧/٨/١- تاریخ پذیرش :٩٩/٢/١٦ چکیده تصمیمات مکان یابی، مسیریابی و تخصیص در زنجیره تأمین بیتردید یکی از مباحث بسیار مهم این فلسفه مدیریتی محسوب میشوند که تاثیر فراوانی بر کاهش هزینه های زنجیره تأمین و رضایت مشتریان دارد.
متداول ترین هدف در مسائل مکان یابی - 1 Srivastava and Benton مسیریابی کمینه سازی هزینه کل میباشد که این خود شامل هزینه های انبار و هزینه های حمل و نقل میگردد.
باراهونا و جنسن برای تعیین مکان انبارها و تخصیص مشتریان ارائه نمودند که در آن علاوه بر در نظر گرفتن هزینه های نگهداری موجودی در انبارها، محدودیت مربوط به سطح سرویس دهی نیز در نظر گرفته شده بود (باراهونا و جنسن ،١٩٩٨).
مثلا ژن های مرتبط با بعد اول نشان میدهد که برای محصول اول مشتریان ٣، ١، ٨، ٥ و ٢ به انبار ٣ تخصیص داده شده اند که این همان متغییر ܼ و ܻ ǡ است .
جواب مورد نظر تحت عملگر تنظیم کوک نوع یک قرار میگیرد به این صورت که یک انبار به تصادف انتخاب شده و مسیر حرکت وسایل حمل و نقل از آن انبار تا مشتریان تغییر میکند.
Rui Borges Lopes, Carlos Ferreira, Beatriz Sousa Santos,( 2016( “A simple and effective evolutionary algorithm for the capacitated location– routing problem”,Computers & Operations Research, Vol. 70, PP.
“The location-routing problem: considerations in physical distribution system design”, Computers & operations research, vol.