چکیده:
هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد نظریه داده بنیاد در جهت طراحی مدل توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفهای است. پژوهش حاضر بر اساس اهداف پژوهش، از نوع کاربردی، روش انجام آن توصیفی – پیمایشی و روش جمعآوری دادهها در آن بهصورت کتابخانهای – میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بود و با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام گرفت. در پژوهش حاضر، از مصاحبههای نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد. بر اساس یافتهها، پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری، درمجموع 77 مفهوم، 15 مقوله و 5 بعد به دست آمد که نشان داد «رفتارهای ورزشکار»، «ویژگیهای شخصیتی ورزشکار»، «سبک زندگی قابلعرضه»، «عملکرد ورزشی» و «عوامل کلان» در ارتباط با توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفهای ایران نقش عامل مؤثر را دارند. با مشخص شدن عوامل مؤثر بر برند شخصی ورزشکاران حرفهای، ورزشکاران، مدیران و بازاریابان ورزشی میتوانند با توجه بیشتر به آنها بازاری از مشتریان و هواداران را خلق و حفظ نمایند و به کسب درآمد پایدار و حفظ شهرت و محبوبیت بپردازند
The purpose of this study was to use the Grounded theory approach to design a personal brand development model for professional athletes of Iran. Based on the research objectives, the present study was an applied one, a descriptive-survey method, and a library-field data collection method. This research was a qualitative research and was carried out using the Grounded Theory method. In the present study, semi-structured interviews were used as data gathering tools. Based on the findings, after three stages of open coding, selective coding, and theoretical coding, totally, 77 concepts, 15 categories, and 5 factors(dimensions) were obtained that showed "Athlete Behaviors", "Athlete Personality Traits", " Marketable Lifestyle", "Athletic Performance" and "Macro Factors" play an important role in developing the personal brand for professional athletes of Iran. By identifying the factors affecting the personal brand of professional athletes, athletes, managers, and marketers can create and maintain a market for their customers and fans, and achieve sustainable income and maintain reputation and popularity.
خلاصه ماشینی:
Arai منسـجمي در مـورد عوامـل مـؤثر بـر توسـعه برنـد شخصـي در ورزش صـورت نگرفته و در زمينـه عملـي نيـز نمونـه هـاي انگشـت شـماري از برندسـازي شخصـي در بين ورزشکاران به چشـم مـيخـورد کـه از جملـه معـروف تـرين ايـن برنـدهاي شخصي، برند متعلق به علي دايـي بـازيکن اسـبق تـيم ملـي فوتبـال ايـران ، بـه نـام «دايي» ميباشـد.
همچنين با توجـه بـه فرهنـگ غنـي و متفـاوت کشـور ايـران در مقايسـه بـا ديگـر جوامــع و اهميــت و نقــش برندســازي در زمينــه هــاي مختلــف ، بايــد در نظــر داشـت در عرصـه ورزش نيـز ايـن نيـاز احسـاس مـيشـود کـه مؤلفـه هـاي برنـد شخصــي ورزشــکاران شناســايي و اولويــت بنــدي شــود تــا از ايــن طريــق بــه فدراسـيون هـاي ورزشـي در انتخـاب و معرفـي ورزشـکاران نمونـه سـال و حتـي بــه مســئولين و مــديران ورزش کشــور در تعيــين ســطح دســتمزد بازيکنــان باشگاهي کمک کنيم .
بـه نظر خبرگان و متخصصان ، برنـد شخصـي در کشـور مـا بايـد عـلاوه بـر عـواملي کـه بـراي توسـعه برنــد شخصــي در کشــورهاي غربــي مــؤثر شــناخته شــده اســت ، داراي ارزش هــاي مــذهبي، اعتقـادي و پهلـواني نيـز باشـد، درحـاليکـه در مـدل هـاي مشـابه غربـي بـه ايـن مـوارد تـوجهي نشـده اسـت .
" Understanding Athlete Brand Image in Global Sport Markets: A Cross-National Study among Japan, South Korea, and USA".
Gander, M (2014), Managing your personal brand, PERSPECTIVES: POLICY AND PRACTICE IN HIGHER EDUCATION, Vol. 18, No. 3, 99–102.
"The impact of social networks in the development of a personal sports brand", Sport, Business and Management: An International Journal, Vol. 6 Iss 3.