چکیده:
هدف: تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی هدف این پژوهش بود. روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی دوره متوسطه تحصیلی در آموزشوپرورش ناحیه سه شیراز بودند. ابزار این پژوهش مقیاس افسردگی بک بود. از بین این مادران به روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به تعداد مساوی گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای تحت تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش تجزیهوتحلیل، تحلیل کوواریانس بود. میانگین پسآزمون گروه آزمایش کمتر از میانگین پیشآزمون بود. این تفاوت معنادار بود (P <0/001). نتیجهگیری: براساس این یافتهها فرض صفر آماری رد شد و میتوان استنباط نمود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی در آموزشوپرورش ناحیه سه شیراز موثر است.
خلاصه ماشینی:
یافتههای این پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش نشانههای افسردگی و اضطراب مادران این کودکان مؤثر است [8].
یافتههای این پژوهش نشان داد که بر خلاف درمان فیزیوتراپی ، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود اضطراب ، افسردگی و تنیدگی در این گروه از بیماران مؤثر است[11].
کرمی و همکارانش در مطالعهای اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و افسردگی مادران نوزاد نارس در شهر سمنان با هم مقایسه نمودند.
نتایج پژوهش آنان حاکی از آن بود که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش میزان استرس و اضطراب بیماران مؤثر است اما در کاهش میزان افسردگی آنان مؤثر نیست[13].
یافتههای تحقیق آنان نشاندهنده تأثیر مثبت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و اضطراب این بیماران بود[15].
بر همین اساس و با توجه به پیامدهای نامطلوبی که افسردگی بر مادران و سایر اعضای خانواده دانش آموزان کمتوان ذهنی دارد هدف اجرای این تحقیق تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی دوره متوسطه تحصیلی در آموزشوپرورش ناحیه سه شیراز بود.
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر افسردگی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی در دوره متوسطه تحصیلی آموزشوپرورش ناحیه سه شیراز اجرا شد.
یافتههای بهدستآمده از این تحقیق نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش افسردگی آزمودنیهای گروه آزمایش مؤثر بوده است .