چکیده:
سوره حمد یکی از بااهمیت ترین سورههای قرآن کریم است که آگاهی به مضامین آن به ویژه توحید و معاد برای تربیت نوجوانان می تواند راهگشا باشد.پژوهش حاضر با هدف طراحی آموزشی مضامین سوره حمد به شیوه چند رسانهای و پازل آموزشی و اثربخشی آموزش آن بر التزام به نماز دانشآموزان دختر متوسطه اول، انجام شده است. پژوهش کاربردی و به صورت شبه آزمایشی و مبتنی بر طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر یزد می باشد. نمونه آماری شامل 60 نوجوان دختر بوده که به چهار گروه 15 نفری، شامل سه گروه آزمایش (آموزش مضامین سوره حمد به شیوه چند رسانه ای، پازل آموزشی و برنامه آموزشی) و یک کنترل تقسیم شدهاند. روش نمونهگیری، به روش غیراحتمالی و از نوع تصادفی ساده انجام شده است. برای آموزش به سه شیوه ذکر شده از برنامهها و نرمافزارهای آموزشی استاندارد استفاده شد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه «نگرش و التزام به نمازهای یومیه» که توسط انیسی و همکاران (1389) جمع آوری و به روش توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مضامین سوره حمد به سه شیوه چند رسانهای، پازل آموزشی و کتاب بر التزام به نماز دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر یزد تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر آموزش مضامین سوره حمد به شیوه چند رسانهای، پازل آموزشی و شیوه کتاب بر التزام به نماز دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول زهرا رؤیت 1 ، محمد سعید فیاض 2 1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، تفت (نویسنده مسئول) 2 دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه پیام نور میبد zahra.
نتایج نشان داد که آموزش مضامین سوره حمد به سه شیوه چند رسانهای، پازل آموزشی و کتاب بر التزام به نماز دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر یزد تأثیر معناداری دارد.
لذا مسأله اصلي در اين پژوهش اين است كه آيا بین میزان تاثیر آموزش مضامین سوره حمد بر اساس روشهای پازل آموزشی،کتاب و چندرسانهای بر میزان التزام به نماز دانش آموزان تفاوت معنیداری وجود دارد؟ روش پژوهش جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 میباشد که تعداد آنها حدود 2000 نفر برآورد شده است.
بررسی فرضیات پژوهش در ادامه فرضیات پژوهش بررسی شده است: - آموزش مضامین سوره حمد به شیوه چند رسانهای بر التزام به نماز دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول تاثیر معنیداری دارد.
- آموزش مضامین سوره حمد به شیوه پازل آموزشی بر التزام به نماز دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول تاثیر معنیداری دارد.
فرضیه فرعی: بین آموزش مضامین سوره حمد به شیوه چند رسانهای، پازل آموزشی و کتاب بر التزام به نماز دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول تفاوت معنیداری وجود دارد.