چکیده:
این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین عقده حقارت و خودکارآمدی با آرمان گرایی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهر گچساران انجام شد. این تحقیق از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر گچساران، مطابق اعلام مدیریت آموزش و پرورش شهر گچساران 1000 نفر اعلام شده است. حجم نمونه تعداد 278 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای می باشد. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه های احساس حقارت، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه هدف گرایی تحصیلی گردآوری شد. تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS23 و تست های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام و تحلیل واریانس چند راهه صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح P<0.05 بین خودکارامدی و عقده حقارت و آرمان گرایی تحصیلی، در سطح P<0.01بین خودکارآمدی و آرمان گرایی تحصیلی، در سطح P<0.01بین عقده حقارت و خودکارآمدی، در سطح P<0.01بین عقده حقارت و آرمان گرایی تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به تعاریف متعددی که از مفاهیم "خود کار آمدی و "احساس حقارت " و "ارمانگرایی"شده این مفاهیم به عنوان عامل های شناختی می تواند به دانش آموزان کمک کند و مسير رسيدن به موفقيت را براي آنها هموار سازد؛ بنابراين، شناخت اين عامل ها و تقويت آن برای پيشبرد اهداف تحصیلی در راه زندگی اهميت فراوان دارد.
این مطالعه با هدف بررسی رابطه عقده حقارت و خود کار آمدی با آرمانگرایی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهر گچساران انجام گردید.
در این مطالعه برای خرده مقیاس های آرمان گرایی آلفای کرونباخ 79/0 ، برای خود کار آمدی 77/0 و برای احساس حقارت 84/0 بدست آمده است، تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS23 و تست های آماری ضریب همبستگی، رگرسیون خطی و واریانس چند متغیره صورت گرفت.
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای تحلیل آماری این فرضیه از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین خرده مقیاس های آرمان گرایی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده می شود که نتایج در جدول 4 آمده است.
مطابق جدول ضریب پیرسون برای خرده مقیاس ها استعداد(368/0- )،کوشش(71/0- ) و بافت( 786/0-) با عقده حقارت رابطه منفی و معنی داری در سطح p (رجوع شود به تصویر صفحه) *p بحث و نتیجه گیری نتایج آزمون ضریب رگرسیون خطی نشان داد که بین مئولفه های خود کار امدی ، عقده حقارت و مولفه های آرمان گرایی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول گچساران رابطه چند گانه مثبت و منفی معنی داری در سطح .