چکیده:
مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این حوزه گردآوری و نگاشته شده است. هدف از به تحریر در آوردن این مقاله تاثیر ادراک از محیط بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان و افزایش افق دید مربیان عرصه تعلیم و تربیت است. نتایج این مقاله نشان می دهد که موفقیت تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از این عوامل محیط مدرسه می باشد. جو مدرسه به عنوان برنامه ای است که نوشته نمی شود و توسط همه ادراک می شود که به گفته ی پونز تحت عنوان برنامه درسی پنهان از آن یاد می شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج این مقاله نشان می دهد که موفقیت تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از این عوامل محیط مدرسه می باشد.
در هر نظام تعلیم و تربیت میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص های موفقیت در فعالیت های علمی است)شاهدوستی،1390).
به طور کلی عوامل متعددی در موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان تاثیر دارد عمده ترین این عوامل را می توان به سه دسته کلیِ عوامل فردی، آموزشگاهی، اجتماعی یا خانوادگی تقسیم نمود: 1 ) عوامل فردي تفاوت های فردی یکی از مباحث مهم روانشناسی و تعلیم و تربیت است که همواره مورد توجه فلاسفه، علمای تعلیم و تربیت، روانشناسان و دست اندرکاران مسائل آموزشی بوده است.
علاوه بر عامل وراثت، عوامل محیطی به ویژه شرایط خانوادگی مانند: روش تربیت کودک در خانواده، جو عاطفی و روابط افراد خانواده با یکدیگر، سطح اقتصادی-اجتماعی خانواده و نظام ارزش ها و سطح فرهنگی خانواده، نیز در ایجاد تفاوت های فردی کودکان موثر است، بنابراین تفاوت- های فردی موجود بین دانش آموزان یک کلاس از نظر استعدادها و توانایی های مختلف امری عادی است(عابدی،1383).
نتیجه گیری بنابر مواردی که بیان شد موفقیت تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از این عوامل محیط مدرسه می باشد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین جو مدرسه و ابعاد آن با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد.
نتایج تحقیق وی نشان داد بین مولفه های تشکیل دهنده ادراک و انتظار دانش آموزان از جو روانی- اجتماعی کلاس و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.