چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی توسعه موفقیت مربیان فوتبال با استفاده از تئوری داده بنیاد (موردمطالعه: باشگاههای فوتبال در لیگ دسته یک)میباشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی است و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجامشده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری متشکل از مربیان، مدیران باشگاهها، ورزشکاران باسابقه و مطرح شاغل در تیمهای لیگ یک و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها بود، از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفادهشده است. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. بر اساس نتایج و پس از دسته بندی نهایی مفاهیم تعداد 28 مقوله فرعی به دست آمد که در 6 مقولهی اصلی جایگذاری شدند. بر اساس پارادیم ششگانه موفقیت مربیان در پیشایندهای موفقیت مربیان، بستر و امکانات، بازدارنده ها ، استراتژی های کاربردی و پیامدهای موفقیت مربیان جمع بندی شده است.
The main purpose of this study is to provide a model for developing the success of football coaches using the data foundation theory (Case study: football clubs in the first division league). The present study is based on the purpose of basic research and is based on the collection of exploratory information using the Foundation's data theory method. The statistical population consisted of coaches, club managers, veteran athletes working in League One teams, and university faculty members. The method of targeted sampling using the snowball technique was used. The collected data were analyzed and analyzed using open, central and selective coding and the final model was extracted. Based on the results and after the final classification of concepts, 28 sub-categories were obtained, which were placed in 6 main categories. Based on the Six-Partners Coach Success Paradigm, the prerequisites for coaching success, context and facilities, barriers, practical strategies and the consequences of coaching success are summarized.
خلاصه ماشینی:
به عبارتي ديگر براي دست يابي به موفقيت ورزشي ، ورزشکاران به تعداد زيادي از متخصصان مرتبط با عملکرد خود از جمله متخصصان تغذيه ، روانشناسان ، فيزيوتراپيست ها، محققان ورزشي و مربيان سطح بالا نياز دارند (اسمولينو و همکاران ، ٢٠١٤)؛ اما در درون يک تيم ، دسترسي به مربيگري عالي مهم ترين خدمات حمايتي است که ورزشکاران ميتوانند دريافت کنند (سوتريادو و همکاران ، ٢٠١٤)؛ لذا سازمان هاي ورزشي با کارايي بالا، دسترسي ورزشکاران را به مربيان موفق تسهيل ميکنند (هان و سوتايريدوو، ٢٠١٩).
سؤال اساسي اين است که مربي موفق کيست و چه ويژگي هايي دارد؟ چه عواملي موجب موفقيت مربيان ميشوند؟ چه بسترهايي براي آنان بايد فراهم باشد و چه موانعي ميتوانند در کيفيت عملکرد آنان اختلال ايجاد ميکنند؟ تيم هاي فوتبال ميتوانند با اتخاذ سبک هاي مختلف بازي موفق باشند مانند اصل برابري که بيانگر اين است که ميتوان از طريق مسيرهاي مختلف به کارآيي فني و اثربخشي تاکتيکي دست پيدا کرد (وارگاس تونسينگ ، ٢٠٠٧).
گولد و همکاران (٢٠٠٨) دانش و مهارت هاي ذهني مربيان براي موفقيت عملکرد را مورد بررسي قرار دادند نتايج اين تحقيق بيانگر آن بود که دانش و مهارت ذهني شامل اصلاح مجدد فشار، مديريت بحران ، اعتماد به نفس و کنترل عاطفي ورزشکاران است .
International journal of sports science & coaching, 2(1): 25-35.
International journal of sports science & coaching, 2(1): 25-35.
International journal of sports science & coaching, 2(1): 25-35.
International journal of sports science & coaching, 2(1): 25-35.