چکیده:
کتابِ تصویری اثری هنری - ادبی است که از دو نظام زبانی تصویری و نوشتاری برای بهاشتراکگذاری بین مخاطبان شکل گرفته است. در کتابهای تصویری، شگردهای بیانی برای بیان مفاهیم در هر یک از نظامهای زبانی اهمیت بسیاری دارد. تعامل و برهمکنش دو ساحت زبانی مذکور در کتاب تصویری میتواند موجب شکلگیری روایت در لایهای بالاتر از دو سطح زبانی شود و از این رو، مطالعه شگردها و تمهیدات بیانی در دو کتاب تصویری ویلی ترسو و مشتزن را در دستور کار قرار دادهایم. در نظر داریم تا دریابیم که چگونه شگردهای بیانی، نظام روایی و تعاملی ایجاد میکنند. در این مسیر، از دیدگاه نشانه - معناشناسی و نظریه نظام «داشتن» و «نداشتن» یا نظام «کلاسیک روایی» و نظام «مبتنی بر همحضوری» بهره بردهایم و نتیجه این است که هر شگرد یا مجموعهای از شگردها در حالتی که بهصورت یک ساختار یا رویکرد قابل تعامل برای سوژه بیان شود، قابلیت ارائه از سوی خالق کتاب را دارد.
The Picture book is an artistic–literary work utilising both picture and writing systems to communicate. Expressive tricks from both language systems are veryimportant. The interactions between the two can form a narrative in a layer superior to each in the picture books. Therefore, the study of such expressive tricks in the Willy the Wimp and Boxer picture books are in the agenda here. It is intended to find out how expressive tricks generate narrative and interactive orders. To do so, semiotic, theories of ‘conjunctionand disjunction’ or ‘classic narrative’, as well as ‘co-presence’ systems have been used. The paper concludes that any trick is presentable by the author, provided it is expressed as an interactive structure or approach for the subject.