Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی بازنمایی نظام ارتباطی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در فیلم محمد رسول الله

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 105 تا 128)

چکیده:

شخصیت رسول ‌اکرم یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن برای تخریب است. که برای این کار از ابزار نیرومند رسانه و سینما کمک گرفته‌اند. از سوی دیگر، فعالان رسانه‌ای متعهد سعی می‌کنند چهرة واقعی ایشان را، در منظر مخاطب جهانی ترسیم کنند. یکی از جدی‌ترین نمونه‌ها، فیلم محمدرسول‌الله ساختة مجید مجیدی است. نظام ارتباطی که مجیدی از رسول‌الله (ص) بازنمایی کرده است به واقعیت، شباهت زیادی دارد. در این مقاله، با استفاده از روش نشانه‌شناسی رمزگان جان فیسک، رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک فیلم بررسی شده و چگونگی بازنمایی نظام ارتباط انسانی رسول‌الله (ص) بر اساس این رمزگان، تحلیل می‌شود. در این فیلم، نظام ارتباط انسانی رسول‌الله (صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم) در سه عرصة ارتباط " درون‌فردی"، "میان‌فردی" و " عمومی" واکاوی شده است. " توکل در میادین سخت"، مرکزی‌ترین مولفة ارتباط درون‌فردی حضرت رسول است. فیلم در ارتباطات‌ میان‌فردی ایشان به " حیا"، " تکریم زن"، " مودت و رحمت"، " تعاون و همکاری"، " تعهد و مسئولیت‌پذیری" و " مقابله با سنّت‌های انحرافی" اشاره کرده است که برخی از این مولفه‌ها در ارتباطات عمومی ایشان نیز حضور دارند. دو عنصر " مقاومت در برابر ترور و تحریم" و "برابری افراد" به طور خاص، در حوزه ارتباطات عمومی ایشان بازنمایی شده است.

Destroying the personality of the Prophet of Islam, is one of the important goals enemies and in order to achieve their objective, they have made use of media and cinema. On the other hand, the committed media activists try to display the true image of him for people of the world. One the most serious efforts in this respect, is the movie Mohammad the Messenger of God, made by Majid Majidi. The communication system which Majidi has represented from the Messenger of God (PBUH) is very near and similar to reality. In this paper, by using John Fiske’s Semiotic Codes method, the social and ideological coding of the film have been analyzed. In this film, the human communication system of the Holy Prophet of Islam (PBUH) has been analyzed in three areas of communication: Personal, Interpersonal and Public. Conviction and trust on God in difficult arenas, is the central attribution of his personal communication. The film, in area of Interpersonal Communication of the Holy Prophet of Islam refers to concepts such as modesty or shyness, respect for women, kindness and mercy, cooperation, commitment and responsibility and countering deviated traditions. Some these attributions could be also found in his public communication system. Two factors of resistance against terror ad boycott and equality of people are prominent features of his communication approach in public arena, that have been represented in the said movie.

کلیدواژه ها:

بازنمایی ، سینما ، رسول خدا ، نظام ارتباط انسانی ، فیلم محمدرسول الله

Human Communication System ، Mohammad Messenger of God Movie ، Representation ، cinema ، Messenger of god


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.