Skip to main content
فهرست مقالات

سنجش تاثیر عوامل انگیزشی بر تسهیم دانش (مطالعه موردی کارکنان آرشیو ملی ایران)

نویسنده مسئول:

نویسنده:

(16 صفحه - از 11 تا 26)

چکیده:

هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیاده‌سازی مدیریت دانش می‌باشد چرا که سازمان‌ها را قادر می‌سازد مهارت‌های خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی می‌آفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش به‌روش ‌پیمایش‌توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام‌شده، که به‌منظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب ‌آلفای‌ کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248نفر از کارکنان آرشیو ملی می‌باشد که با استفاده از فرمول‌کوکران 151نفر به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده است. یافته‌ها: یافته‌های بدست آمده حاکی از آن است که عوامل انگیزشی درونی و بیرونی تاثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد و همچنین "کسب موفقیت" و "لذت بردن از کمک به دیگران" بیشترین متغیرهای تاثیرگذار عوامل انگیزشی درونی و در عوامل انگیزشی بیرونی" امنیت شغلی" و "به رسمیت شناختن" موثرترین متغیرها در اشتراک دانش هستند. نتیجه‌گیری: نتایج مشخص می‌کند که تامین عوامل انگیزشی می‌توان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند و عوامل انگیزشی درونی دارای تاثیر بیشتری در تمایل به اشتراک دانش است.

Purpose: Knowledge sharing is one of the vital processes in implementation of KM, because it enables organizations to improve their skills and create value and competitive advantage. The purpose of this study was to investigate the effective motivational factors on knowledge sharing among Iranian National Archives staff. Methodology: This research is a descriptive survey and carried out using a questionnaire. To measure the reliability was used Cronbach's alpha coefficient. The statistical population of this study is 248 staff of the National Archive of Iran. Using Cochran's formula, 151 of them were selected as samples. Findings: The results indicate the internal and external motivational factors have a positive effect on the desire to share knowledge and behavior knowledge sharing. According to research findings, "success" and "enjoying helping others" are the most influential variables of internal motivational factors, and the motivational factors external to "job security" and "recognition" are the most effective variables in knowledge sharing. Conclusion: The conclusions indicate the motivational factors can contribute to the behavior of knowledge sharing and internal motivational factors have an effect on external motivational factors.

کلیدواژه ها:

رفتار اشتراک دانش ، اشتراک دانش ، عوامل انگیزشی درونی ، عوامل انگیزشی بیرونی

students ، Information Literacy ، Acceptance E ، Ferdows College of Engineering and Technology ، learning


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.