Skip to main content
فهرست مقالات

مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس و تاثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی بر آن

نویسنده:

نویسنده مسئول:

(10 صفحه - از 47 تا 56)

چکیده:

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیت‌شناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس(350نفر) می‌باشد. برای تحلیل داده‏ها از آزمون‌های t-test، F-test و آمار توصیفی استفاده شد.یافته‏ ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، وضعیت کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس از نظر مهارت‌های ارتباطی کمی بالاتر از متوسط است. بنابراین، از نظر مهارت‌های توانایی دریافت با درک پیام‌های کلامی و غیرکلامی، مدیریت عواطف و هیجانات، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و قاطعیت در سطح نسبتأ خوبی هستند. در بررسی تأثیر سابقۀ ‌کار، جنسیت، رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی مختلف، نتایج نشان داد بین مهارت‌های ارتباطی کتابداران با سوابق کاری مختلف، زن و مرد بودن، رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و غیر از آن و مقطع تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.نتیجه گیری : با توجه به اهمیت برقراری ارتباط کتابداران با مراجعین برای تعامل مؤثر، نتایج این تحقیق می‌تواند در توجه بیشتر به ارتباطات بین فردی و کسب مهارت‌های لازم در این زمینه، برای رساندن کتابخانه‌های عمومی به اهداف مفید باشد.

Purpose: The aim of the present research is to study the communication skills of public librarians, in theFars province and the effect of number of demographic variables. Methodology: This research is an applied research with an analytical method. And Questionnaire by Queen Dom was selected as the research tool, which has 34 items and 5 subscales. The population of this study is all librarians from public libraries in Fars province are (350) person. Descriptive Statistics, F-test and t-test were used for data analysis. Findings: The results research showed that communication skills in public librarians in the fars province is a higher than average. Therefore, on skills, the ability to receive and understand verbal and nonverbal messages, manage emotions, listening skills, insight into the process of communication and decisiveness are in a relatively good level. Also, other results showed that Work experience, gender, discipline and education had no effect on the communication skills in field knowledge and information science with non knowledge and information science. conclusion:Considering that communication is important for librarians to Effective interaction with clients, the results could be useful in more attention to interpersonal communication and skills needed in this area, to achieve the goals of public libraries.

کلیدواژه ها:

استان فارس ، مهارت‌های ارتباطی ، ارتباطات بین فردی ، کتابداران کتابخانه‌های عمومی

Interpersonal communication ، public librarians ، Fars Province ، Communication skills


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.