چکیده:
دانش آموزان در درس شیمی با تعریف ها و الگوهایی مختلف برای توجیه تشکیل پیوندها و ترکیب های شیمیایی رو به رو میشوند و معلّمان انتظار دارند، دانش آموزان آنها را به خاطر بسپرند و بتوانند به کار برند. در این پژوهش میزان درک و توانایی در کاربرد این تعریف و الگوها و همچنین کشف کج فهمی های دانش آموزان در مورد پیوندهای شیمیایی مورد بررسی توصیفی– تحلیلی قرار میگیرد. ابتدا با استفاده از الگوی ارائه در سطوح چندگانه جانستون، برنامه ای در مبحث پیوندهای شیمیایی، برای تعیین میزان فهم دانش آموزان طرّاحی شده و سپس از سوی "ده" گروه "سه نفره " از دانش آموزان پایه دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت . نتیجه این بررسی نشان میدهد گرچه اغلب دانش آموزان میتوانند توضیح و شرح درستی از پیوندهای یونی، کووالانسی ارائه نمایند و حتّی ساختار لوویس و نمایش نقطه ای را رسم و یا مدل هایی را بسازند امّا در تجزیه و تحلیل این مدلها دارای تصوّراتی اشتباه هستند. دلیل این یادگیری با عمق کم و ناپایدار میتواند به حجم بالای مطالب درسی در هر پایه آموزشی، به کارگیری روش غیر فعّال مانند سخنرانی، عدم ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در فراگیران از جمله مواردی است که میتواند در یادگیری ضعیف و ایجاد کج فهمیها مؤثّر باشد.
Students faced with various definitions and patterns in chemistry to justify the formation of chemical bonds and compounds. Teachers expect the students to memorize and apply all these concepts. This descriptive-analytical study investigated the understanding, ability for using these definitions and patterns, and the misapprehension of students regarding chemical bonds. First, a plan was developed concerning chemical bonds utilizing the Johnston learning model to determine the understanding of students. The plan was assessed for ten groups of three grade 12 students. The results demonstrated that although most of the students can give a good explanation of ionic and covalence bonds and even draw the structure of Lewis or fabricate models, they have incorrect assumptions for the analysis of these models. The reason for this shallow and unstable learning can be attributed to the high volume of teaching material in each educational level and this factor itself can cause more misunderstandings. Using passive methods such as lecturing, lack of motivation and enthusiasm for learning in learners which can be effective in poor learning and misunderstandings.
خلاصه ماشینی:
آنها از دانش آموزان خواستند ، ابتدا پيوند کوالانسي را تعريف کنند و سپس ساختار لوويس اين مولکول را که با فرمول COH٢- به آنها 1 Schleper 2 Peterson and Treagust 3 Othman 4 Nicoll داده شده بود، رسم کنند و هم چنين ساختار آن را با استفاده از مدل گوي و ميله بسازند، در طي انجام اين آزمايش ها تصورات اشتباه دانش آموزان از پيوندهاي شيميايي آشکار شد (نيکول ، ٢٠٠٣، ص ٢٠٥).
بررسي پيشينه ي استفاده از آموزش در سطوح چندگانه جانستون 1 Fadillah 2 Taber 3 Tan 4 Coll 5 Cooper 6 Ballester Pérez الگوي نمايش سطوح چندگانه در زمينه ي يادگيري شيمي از طرف اوليور جانستون ١ در سال ٢٠١٠ ارائه شده است ؛ اين الگو، آموزش شيمي را به سه دسته ١- حوزه درشت نمود٢، ٢- حوزه ي ريز نمود٣و ٣- حوزه ي نمادين ٤ تقسيم ميکند (جانستون ، ٢٠١٠، ص .
شارونا و ويلنسکي٨ در مطالعه خود براساس طراحي يک محيط ياددهي – يادگيري کامپيوتري جهت آموزش بخش قانون گازها و سينتيک شيميايي، از مدل ارائه ي جانستون بهره گرفتند؛ آنها فعاليت هايي جهت کمک به درک عميق و روشن دانش آموزان از يک سيستم شيميايي طراحي نموده و معتقدند، ارزش اين طراحي تحت الگوي يادشده ، قابليت تعميم به يادگيري ساير سيستم هاي پيچيده ي شيميايي را دارد و تجربيات دانش آموزان در سطح درشت نمود از سيستم 1 Johnstone 2 macroscopic 3 Sub microscopic 4 Symbolic 5 Edgardo 6 González 7 Mauro Mocerino 8 Sharona and Wilensky هاي شيميايي ميتواند در اجراي اين برنامه درسي به کار گرفته شود (شارونا و ويلنسکي، ٢٠٠٩، ص .