چکیده:
هدف از این پژوهش مطالعه و شناسایی نگرش غلط معلمان مدارس ابتدایی درباره حالات فیزیکی ماده است. جامعه آماری پژوهش، معلمان ابتدایی در مدارس شهرستان مرند و نمونه آماری پژوهش 50 نفر می باشد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به یک سؤال بازپاسخ دربارهی تفاوت بین حالت های فیزیکی جامد، مایع و گازی مواد از جنبه های مختلف مورد توجه خودشان پاسخ دهند. در تحلیل داده های پژوهش، از روشهای تحلیل توصیفی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که معلمان مدارس ابتدایی مرند، برداشت های غلطی درباره حالتهای فیزیکی مواد دارند. برخی از کج فهمی های آنها عبارتند از: شکل جامدات تغییر نمی کند، هیچ فضایی بین ذرات جامد وجود ندارد، گازها تحت تأثیر جاذبه قرار نمی گیرند و مانند مواد جامد و مایعات از بین نمیروند، ذرات جامدات از ذرات مایعات بزرگتر هستند و ذرات مایعات از ذرات گازها بزرگتر هستند.
The purpose of this study is to identify the misconceptions of primary school teachers about the states of matter. The statistical population of the study was primary school teachers in Marand, and the statistical sample of the research included 50 people. Each participant was asked to answer the open-ended question about the difference between the states of matters, solid, liquid, and gas. In research data analysis, descriptive analysis techniques have been used. Findings in research indicate that Marand primary school teachers have misconceptions such as: The shape of solids does not change, there is no space between the particles of solids, gases are not affected by gravity, and do not disappear like solids and liquids, the size of solid particles are larger than liquid ones, and liquid particles are larger than gas particles.
خلاصه ماشینی:
1 Mcmillan and Schumacher جدول ١: کج فهمي هاي شرکت کنندگان و درصد آن موضوع کج فهمي هاي شناسايي شده درصد جامدات ذرات بيشتري نسبت به مايعات دارند و مايعات نسبت به گازها ٢٠ ذرات بيشتري دارند گازها پرواز مي کنند 15 از آنجا که گازها تحت تأثير جاذبه قرار نمي گيرند، مانند مواد جامد و ١٥ وزن مايعات فرو نمي روند گازها وزن ندارند 13 گازها سبک هستند، مايعات سنگين تر از گازها و مواد جامد سنگين ترين ٩ آنها هستند همه جامدات شکل مشخصي دارند 92 شکل جامدات چيزهاي سختي هستند 40 شکل جامدات تغيير نمي کند 14 فضايي بين ذرات جامد وجود ندارد 15 اندازه (بعد) ذرات جامدات از ذرات مايعات بزرگتر است و ذرات مايعات از ١٣ ذرات گازها بزرگتر هستند ذره ذرات جامدات نمي توانند حرکت کنند 10 مواد جامد از ذرات به طور کامل تشکيل مي شوند، اما مايعات و گازها از ٦ ذرات کاملا تشکيل نمي شوند (حاوي چيزهاي ديگري هستند) مواردي که مي توان از يک ظرف به ظرف ديگر ريخت ، مايعات هستند ٢٦ سيال بودن هنگامي که مواد جامد در يک ظرف قرار داده مي شوند، آنها را نمي توان ٢٥ جابجا کرد گرچه مواد جامد داراي حجم بوده و مايعات و گازها فاقد آن مي باشند 29 حجم حجم گازها فقط با تغيير دما تغيير مي کنند، اما حجم مواد جامد و 10 مايعات تغيير نمي کنند بحث و نتيجه گيري در اين مطالعه ، هدف ما شناسايي کج فهمي هاي معلمان مدارس ابتدايي مرند در مورد حالت هاي ماده بود در پايان تحليل توصيفي داده هاي به دست آمده از برگه هاي پاسخ ، کج فهمي شرکت کنندگان مشخص شد.